لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

اوپن سوسایتی: امریکا به تلفات ملکی در افغانستان توجه نکرده‎است


در گزارش تازۀ نهاد "اوپن سوسایتی" که به تاریخ هشتم جون نشر شد، گفته شده‌است، ایالات متحدۀ امریکا به تأثیرات ناشی از تلفات افراد ملکی در افغانستان زیاد توجه نکرده‎است.

در این گزارش با ابراز نگرانی از تأثیرات تلفات افراد ملکی گفته شده که این مسئله مأموریت نظامی ایالات متحده را در افغانستان متأثر ساخته، راه را برای ظهور دوباره طالبان هموار کرده‎است.

طالبان با استفاده تبلیغاتی از تلفات افراد ملکی در افغانستان، مردم را به صفوف شان جذب کرده‎اند.

طالبان با استفاده از تبلیغات در مورد افراد ملکی، مردم را به صفوف خود جذب می‌کنند.
طالبان با استفاده از تبلیغات در مورد افراد ملکی، مردم را به صفوف خود جذب می‌کنند.

این درحالیست که اردوی امریکا بارها تأکید کرده‏است که به خاطر جلوگیری از تلفات ملکی تا حد توان تلاش کرده‏است، ولی بر اساس این گزارش نیروهای امریکایی در جنگ پانزده ساله در افغانستان در زمینۀ پلان‌های حملات هوایی و هدف قرار دادن اهداف دقیق، زیاد توجه نکرده و در نتیجۀ آن افراد ملکی هدف قرار گرفته‌اند.

مایکل فلورنی که یکی از نویسنده‌گان گزارش‌های نهاد "اوپن سوسایتی" است، تصور می‌شود که اگر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برنده شوند، وی وزیر دفاع این کشور خواهد شد.

مایکل فلورنی می‌گوید:

"بعد از پانزده سال جنگ هنوز هم عکس‌العمل‌ها در این زمینه کم است، ولی برای ما لازم است تا از آن و بطور خاص در سطح ستراتیژیک بیاموزیم."

در گزارش نهاد "اوپن سوسایتی" به برخی رویداد ها مشخص هم اشاره شده، گفته می‌شود که حملات هوایی پلان ناشده به خاطر حمایت از نیرو های زمینی یکی از دلایل اساسی تلفات افراد ملکی بوده‌است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۰۸ میلادی که بیشترین تلفات به افراد ملکی در افغانستان وارد شد، مسئولیت ۶۴ درصد این تلفات این به عهدۀ حملات هوایی بوده‌است.

یوناما دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که در همان سال ۸۲۸ فرد ملکی از جانب نیروهای طرفدار حکومت کشته شدند.

کرستل: "تلفات افراد ملکی با موفقیت ارتباط مستقیم دارد"
کرستل: "تلفات افراد ملکی با موفقیت ارتباط مستقیم دارد"

جنران مک کرستل نخستین قوماندان عمومی نیروهای ائتلاف بین‎المللی در افغانستان بود که بطور آشکار گفت "تلفات افراد ملکی با موفقیت ارتباط مستقیم دارد" و بعد از آن تا سال ۲۰۱۲ میلادی تلفات افراد ملکی در افغانستان ۶۹ در صد کاهش یافت.

در گزارش اخیر نهاد "اوپن سوسایتی" گفته شده‎است، با آنکه نیرو های امریکایی از تلفات افراد ملکی در افغانستان تجاربی را آموخته اند، اما تا هنوز هم در این زمینه وزارت دفاع امریکا با دشواری‎های مواجه‎است.

XS
SM
MD
LG