لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

بیدار: تیرباران سه خواهر در لوگر جنایت فراموش ناشدنیست


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی ازتیرباران کردن سه خواهر در ولسوالی خروار ولایت لوگر از نهاد‌های امنیتی می‌خواهد تا عاملین این رویداد را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، لت و کوب و تیرباران کردن سه خواهر در ولسوالی خروار از سوی افراد مسلح ناشناس یک جنایت فراموش نا شدنی علیه بشریت است.

وی افزود:

"به هر دلیل و انگیزه که باشد این اقدام و عمل زشت غیر انسانی و غیر شرعی جرم پنداشته شده و در مغایرت با قانون نافذه کشور و ارزش‌های حقوق بشری است."

آقای بیدار می‌گوید، افراد مسلح ناشناس با استفاده از ضعف نیروهای امنیتی دست به چنین اعمال ضد بشری زده و حکومت باید برای جلوگیری از وقوع چنین رویداد‌ها و مصئونیت جان مردم تلاش لازم نماید.

سلیم صالح سخنگوی والی لوگر می‌گوید که افراد مسلح نا شناس سه دختریک خانواده را که ۸ ،۱۸و۲۰ سال عمر داشتند پس از چاشت روز شنبه در منطقه پنجپای ولسوالی خروار ولایت لوگر پس از لت و کوب تیر باران کرده‌اند.

مسئولان محلی ولایت لوگر گفته اند که این رویداد در ساحه دور از حاکمیت حکومت رخ داده اما اطمینان داده‌اند که این قضیه را با جدیت پی گیری می‌کنند.

تا حال مسئولیت این رویداد را کسی به عهده نگرفته و انگیزه آن هم روشن نیست.

اما سید قریب رئیس شورای ولایتی لوگر در صحبت با رادیو آزادی این رویداد را نگران کننده خوانده می‌گوید، این دختران از یک خانواده فقیر بوده و حین آوردن گل سفید از سوی افراد مسلح نا شناس تیرباران شده‌اند.

وی افزود:

"این یک خانواده مظلوم است که هیچ نوع روابط به حکومت ندارد فرزندان‌شان در بالای سرشان گل را بارکرده و انتقال می‌دادند و به طرف خانه خود می‌آمدند که از سوی این ظالمان خدا ناترس به این شکل تیرباران شدند."

پیش از این نیز شماری از زنان افغان در ولایت‌های جوزجان، کندهار، پروان و برخی ولایات دیگر از سوی افراد مسلح ناشناس و طالبان مسلح به قتل رسیده‌اند.

محاکم صحرایی، تیرباران کردن، حلق آویز کردن، سنگسار و آتش زدن زنان در افغانستان از موارد خوانده می‌شوند که زنان در مناطق مختلف بخصوص در ساحات نا امن این کشور از سوی افراد مسلح، زورمندان و یا اعضای خانواده‌های‌شان با آن روبرو شده‌اند.

دراین حال نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای نیروهای امنیتی در لوگر دستور داده شده‌است تادر مورد قضیهتیربارانکردن سه خواهر تحقیق و اقدامات جدی کنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای دانش گفت:

"این ساحه یک ساحه ناامن است، دور افتاده است با آن هم وزارت داخله به پولیس لوگر وظیفه داده که در زمینه هر چه عاجل تحقیقات خود را آغاز کرده وعاملین این قضیه را بازداشت و به پنجه قانون بسپارد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، عدم تطبیق قانون بالای عاملین خشونت‌ها سبب شده‌است تا انواع خشونت‌ها در برابر زنان در افغانستان افزایش یابد.

این کمیسیون از حکومت می‌خواهد تا در برابر عاملین خشونت علیه زنان با جدیت برخورد کرده و نگذارد که موارد خشونت علیه زنان در افغانستان بیشتر گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG