لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

نیویارک تایمز: در پی درگیری‌ها گذرگاه تورخم مسدود شد


نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز در مورد جنگ در گذرگاه تورخم نوشته است.

روزنامه به اساس اظهارات مقام‌های نظامی هر دو کشور نوشته است که در روزهای یکشنبه و دوشنبه نظامیان افغان و پاکستانی به شدت به تبادل تیر اندازی پرداختند که در نتیجه سیزده تن از جانب پاکستان زخمی و یک افسر پولیس افغان هم کشته شد که در پی آن به نوشته روزنامه گذرگاه مرزی تورخم مسدود شد.

روزنامه به تنش ماه گذشته پرداخته که در آن نیروهای امنیتی سرحدی افغانستان به اعمار یک دروازه در طرف پاکستان اعتراض کردند.

نیویارک تایمز به اساس گفته‌های مقام‌های هر دو طرف نوشته است که همان مخالفت ظاهراً در بروز جنجال روز یکشنبه هم نقش داشت.

به نوشته روزنامه یک مقام ارشد منطقه خیبر ادعا کرده که نیروهای افغان ساعت ۹:۲۰ دقیقه شب یکشنبه هاوان و راکت و توپ فیر کردند.

اما نیویارک تایمز از قول هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان نوشته که نیروهای پاکستان ابتدا به تیر اندازی آغاز کردند و سپس نیروهای افغان پاسخ دادند.

ماه گذشته، دروازۀ تورخم برای پنج روز بسته شد که در پی دیدار عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد و راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان دوباره گشوده شد.

واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست در مورد حمله بر کلوپ شبانه در فلوریدا پرداخته است، حمله‌ای که توسط عمر متین یک امریکایی افغان الاصل انجام شد و در آن ۴۹ تن کشته و دست کم پنجاه تن دیگر زخمی شدند.

واشنگتن پُست نوشته است که بسیاری از افغان‌ها می‌گویند که رویداد اورلاندو مسئله ایست برای امریکایی‌ها نه برای افغان ها.

چند تنی که با روزنامه صحبت کرده اند گفته اند که به حد کافی مسایل برای تشویش کردن دارند.

روزنامه از قول جمشید سردار زی یک جوان بیست و شش ساله نوشته است که گفته عمر متین در امریکا تولد شده بود، همانجا بزرگ شد و در آن جا ازدواج کرد.

او افزوده که در کنار دیگر مسایل این یک عمل فردی بود.

کسی دیگر به نام محمد موسی در کابل به واشنگتن پُست گفته از دوستان امریکایی خیلی انتظار دارد که عمل عمر متین را اقدامی از سوی یک ملت و دین و کشور ندانند.

XS
SM
MD
LG