لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

فعالان جوان: حکومت در مورد خط دیورند طور پنهانی معامله کرده‌است


مسئولان شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر ادعا می‌کنند که حکومت در مورد خط فرضی دیورند به شکل پنهانی با پاکستان معامله کرده‌است.

سنگر امیرزاده رئیس این شبکه به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که تشنج بمیان آمده در تورخم از سوی دو کشور یک تمثیل است.

با آنکه وی اسناد و یا شواهدی در این خصوص ارائه نکرد اما می‌افزاید که ایجاد تأسیسات از سوی نظامیان پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند بر اساس قراردادی میان شورای امنیت ملی افغانستان و شبکه استخباراتی پاکستان صورت گرفته و قرارداد آن به گفته وی چندی قبل به امضا رسیده‌است.

وی گفت:

"این قرارداد ننگین که به امضا رسیده به شکل مخفی، زمینه را مساعد ساخته که خوست، پکتیکا و تورخم تأسیسات ایجاد شود یعنی به شکل از اشکال یک معامله صورت گرفته یعنی خط دیورند را به معامله گذاشتند."

از سه روز به این‌سو درگیری وقفه‌ای میان نظامیان سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم جریان داشته و به هر دو طرف تلفات نیز وارد شده‌است.

اکنون گذرگاه تورخم مسدود بوده و هزاران تن از عابرین در دو طرف سرحد گیر مانده‌اند.

به گفته مقام‌های امنیتی در شرق افغانستان، درگیری میان نظامیان افغان و پاکستانی شب یکشنبه زمانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی بدون هماهنگی با حکومت افغانستان می‌خواستند در نقطه صفری در تورخم به اعمار تأسیسات اقدام کنند اما این کار آنان با ممانعت نظامیان افغان روبرو شد.

حکومت افغانستان نیز گفته‌است که تلاش دارند تشنج میان نظامیان سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کنند اما تأکید کرده‌است که نظامیان افغان از خاک شان دفاع می‎کنند.

افغانستان خط دیورند را سرحد میان دو کشور نمی‌پذیرد اما پاکستان طی سالیان متمادی تلاش دارد تا این خط بگونه رسمی اعلام شود.

افغانستان و پاکستان حدود ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

در همین‌حال دوا خان مینه‌پال یکی از معاونان سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که هیچ معامله در موضوع خط دیورند صورت نگرفته و نظامیان افغان از هر لحاظ آماده دفاع از خاک شان هستند.

هیچ معامله در موضوع خط دیورند صورت نگرفته است.
هیچ معامله در موضوع خط دیورند صورت نگرفته است.

وی گفت:

"راجع به تورخم از طرف دولت هیچ معامله صورت نگرفته، اگر معامله صورت می‌گرفت پس چرا همراه پاکستان درگیر می‌شدیم، گپ‌های آنان کاملاً دور از حقیقت است."

شماری از آگاهان سیاسی و روابط بین‌المللی ادامه درگیری میان نظامیان افغان و پاکستانی را در تورخم به نفع هر دو کشور نمی‌دانند.

لطیف نظری یکی از این آگاهان می‌گوید که پاکستان می‌خواهد با چنین حرکت‌اش اوضاع منطقه را متشنج کرده و خط فرضی دیورند را رسمی بسازد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG