لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

درخواست سازمان خبرنگاران بدون مرز برای مصونیت خبرنگاران افغان


سازمان خبرنگاران بدون مرز، طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی را "دشمنان آشکار آزادی رسانه ها" نامیده است.

به گزارش این سازمان، تنها طالبان و داعش نیستند که امنیت خبرنگاران را تهدید می‌کنند، بلکه پولیس، امنیت ملی و سیاستمداران محلی نیز برای خبرنگاران محدودیت وضع کرده‌اند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته است که در جریان یک ماه ۱۰ مورد خشونت با خبرنگاران را ثبت کرده، اما ظاهراً این رقم بالاتر است.

عزیز احمد تسل رئیس کابل پرس کلپ، یک سازمان مدافع از حقوق خبرنگاران در افغانستان می‌گوید: این اداره ۲۲ مورد خشونت با خبرنگاران را در ماه جون ثبت کرده‌است.

آقای تسل گفت، جون خونین‌ترین ماه برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ بوده است.

درین حال سازمان خبرنگاران بدون مرز از موارد مشخص خشونت با خبرنگاران یاد کرده و به چند رویداد به گونۀ مثال اشاره کرده‌است.

این سازمان از سه انفجار پی هم یاد آوری کرده که در بیستم ماه جون در کابل رخ داد و اکثر قربانیان آن شهروندان نیپال بودند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز می‌گوید: زمانی که خبرنگاران برای گزارش دهی به محل رویداد رفتند، پولیس و ماموران استخبارات با آنها برخورد خشونتبار کردند.

این سازمان می‌گوید، به شماری از خبرنگاران درین جریان اهانت شده و شماری دیگر حتی لت و کوب شده اند، از جمله غازی رسولی خبرنگار تلویزیون یک، خواجه توفیق صدیقی کارمند تلویزیون ۲۴ و شمعریز فلمبردار یکی از شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی.

در گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز از چندین نمونۀ دیگر هم یاد آوری شده از جمله حملۀ بمبی بر دفتر مرکزی رادیو انعکاس و مراکز شبکه‌های کیبلی در جلال آباد.

رضا معینی رئیس بخش افغانستان و ایران در سازمان خبرنگاران بدون مرز در همین گزارش گفته است: " این حملات جنایتکارانه بالای رسانه‌ها نشان دهنده آنست که ناقضان آزادی بیان می‌خواهند در افغانستان فضای ترس و هراس حاکم باشد."

رضا معینی افزوده است که چنین موارد خشونت نشانۀ واضح نقض حقوق خبرنگاران و مردم افغانستان است.

رئیس بخش افغانستان و ایران در سازمان خبرنگاران بدون مرز از رهبران افغانستان خواسته است برای پایان دادن به موارد خشونت علیه خبرنگاران، اقداما ت اساسی کنند.

XS
SM
MD
LG