لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

116 مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال 1394 ثبت شده است


صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان نی
صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان نی

در کنار خشونت، تهدید و فشار بر خبرنگاران افغان در سال 1394 خورشیدی، حمله بر آنان و کارمندان رسانه ها، این سال را برای خبرنگاران افغان به سال خونین و غم انگیز مبدل کرد.

اداره حمایت از رسانه های آزاد و مرکز خبرنگاران افغانستان نیز از این ناحیه ابراز نگرانی میکنند.

صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان به روز پنجشنبه هنگام نشر یافته های یکساله این نهاد گفت که در این سال 116 مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده اند:

" یک رقم درشت از کشته شدن خبرنگاران را ما ثبت کردیم که در 14 سال گذشته بی سابقه بوده است. در سال 1394، 12 خبرنگار کشته شده و 23 خبرنگار زخمی شدند. 15 خبرنگار مورد لت و کوب یا سوء قصد قرار گرفتند و 63 خبرنگار تهدید و اهانت نشدند که مجموعاً 116 مورد میشود. "

در گزارش نی 26 درصد مورد خشونت علیه خبرنگاران به حکومت نسبت داده شده و به همین ترتیب 64 درصد به طالبان مسلح، 21 درصد به اشخاص ناشناس و مسئول یک درصد دیگر آن نیروهای خارجی شناخته شده اند.

در این گزارش آمده است که هنوز هم خبرنگاران در قسمت دسترسی به اطلاعات با مشکل روبرو اند و میزان کارمندان زن در رسانه ها نیز کاهش یافته است.

به اساس گزارش ها در سال 1394 خورشیدی خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه یی افزایش چشمگیر داشته است.

کشته شدن هشت کارمند تلویزیون خصوصی طلوع در یک حمله انتحاری درد آور ترین نوع خشونت در این سال بر خبرنگاران و کارمندان رسانه یی بوده است.

هم چنان برای نخستین بار در 14 سال گذشته طالبان دو رسانه خصوصی را به گونه علنی تهدید کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز به روز پنجشنبه گزارش یکساله اش از وضعیت خبرنگاران افغان را به نشر رساند و برخی خبرنگاران را نیز تقدیر کرد.

اما آمار و ارقام که در مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال 1394 از سوی این دو نهاد دفاع از خبرنگاران به نشر رسیده است متفاوت است.

احمد قریشی رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که قضایای خشونت علیه خبرنگاران در سال 1394 در مقایسه به سال قبل آن افزایش 85 درصدی را نشان میدهد:

" مرکز خبرنگاران افغانستان در 12 ماه اخیر 191 قضیه خشونت فزیکی و جانی، تهدید و توهین و فشار علیه خبرنگاران و حمله بر آنان و تاسیسات شان را ثبت کرده است. این آمار یک افزایش 85 درصدی نسبت به سال 1393 که 103 مورد بود نشان میدهد. "

یافته های مرکز خبرنگاران افغانستان شامل 66 مورد تهدید به مرگ خبرنگاران، 22 مورد اعمال محدودیت در آزادی بیان و فعالیت رسانه یی، نه مورد توهین، شش مورد حمله فزیکی و هفت مورد احضار غیرقانونی میباشد.

خبرنگاران افغان میگویند که گسترش نا امنی ها و تهدیدات جدی در برابر خبرنگاران سبب شده تا ده ها خبرنگار و کارمند رسانه ها از کار دست بکشند و حتی برخی شان کشور را نیز ترک گویند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG