لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

شریفی: ۲۰۱۶ خونین ترین سال برای خبرنگاران است


کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی را خونین ترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی کشور می‌داند.

این کمیته می‌گوید که میزان خشونت در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته میلادی ۳۸ در صد افزایش یافته‌است.

مسئولان این کمیته روز دوشنبه هنگام ارائه گزارش شش ماه اول سال جاری میلادی با تأکید بر اینکه یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که عامل بیشتر خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در این شش ماه منسوبین و موظفین حکومتی اند می‌گویند، در شش ماه اول سال روان میلادی ۵۴ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کمیته ثبت گردیده‌است.

۵۴ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کمیته ثبت گردیده‌است.
۵۴ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کمیته ثبت گردیده‌است.

نجیب‌الله شریفی رئیس این کمیته در مورد گفت:

"سال ۲۰۱۶ خونین‌ترین سال برای خبرنگاران به شمار می‌رود با وصفی که سال ختم نشده تقریباً ده خبرنگار کشته شده‌است در شش ماه اول سال در مجموع ۵۴ واقعۀ خشونت علیه خبرنگاران توسط کمیتۀ مصونیت ثبت شده که این واقعات شامل قتل، مجروحیت، تهدید و بازداشت می‌باشد."

آقای شریفی می‌افزاید که در کنار خشونت بیشتر از سوی کارمندان و مؤظفین حکومتی علیه خبرنگاران، طالبان نیز به گونۀ چشمگیر باعث خشونت و قتل خبرنگارن شده‌اند.

این در حالیست که به تاریخ ۲۰ جنوری سال روان میلادی در اثر حملۀ انتحاری به موتر حامل کارمندان تلویزون طلوع ۷ تن از کارمندان این تلویزیون کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر شان زخمی گردیده‌اند.

همچنان در گزارش این نهاد آمده‌است که خبرنگاران در چند ماه گذشته در جریان پوشش خبری و تصویر برداری مورد اهانت قرار گرفته‌اند.

مسئولان کمیته مصونیت خبرنگاران از حکومت خواستند تا بخاطر تأمین امنیت بهتر خبرنگاران اقدام نماید.

در همین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت همواره بخاطر مصونیت خبرنگاران تلاش کرده تا امنیت آن‌ها در نقاط مختلف کشور تأمین گردد.

مرتظوی: حکومت همواره بخاطر تأمین امنیت خبرنگاران تلاش کرده و متعهد به حمایت از آنان است.
مرتظوی: حکومت همواره بخاطر تأمین امنیت خبرنگاران تلاش کرده و متعهد به حمایت از آنان است.

​آقای مرتضوی می‌گوید:

"حکومت افغانستان همیشه در تأمین امنیت خبرنگاران تلاش کرده و در مشوره با خبرنگاران یک طرزالعمل را تصویب کرده که چگونه می‌توان امنیت خبرنگاران را در کابل و سایر ولایات تأمین کرد و در این راستا گام‌های عملی نیز برداشته شده‌است."

مسئولان کمیته مصونیت خبرنگاران همچنان می‌افزایند که بیشتر شدن خشونت و تهدید علیه خبرنگاران از سوی طالبان شرایط را نسبت به گذشته برای کار خبرنگاری بخصوص برای زنان خبرنگار در این کشور تنگ‌تر ساخته‌است.

آن‌ها می‌گویند که نهاد های ملی و بین‌المللی حامی رسانه‌ها باید از تمامی امکانات‌شان بخاطر بهبود مصونیت خبرنگاران استفاده کنند تا خبرنگاران بتوانند در شرایط امن به کار شان ادامه دهند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG