لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

افغانستان موقف‌ سیاسیون امریکا علیه پاکستان را دستاورد می‌داند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، کشورهای که در راستای مبارزه با تروریزم با حکومت این کشور همکاری نکرده‌اند، منزوی شده‌اند.

ریاست جمهوری می‌گوید، موقف اخیر اعضای کانگرس امریکا در برابر پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم و سیاست خارجی برای افغانستان یک دستاورد بزرگ است.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این وضعیت به افغانستان کمک می‌کند تا در راستای مبارزه با تروریزم قویتر عمل نماید.

مرتضوی: کشورهای که با ما در پروسه صلح همکاری نکرده‌اند، عملاً در انزوا قرار گرفته‌اند.
مرتضوی: کشورهای که با ما در پروسه صلح همکاری نکرده‌اند، عملاً در انزوا قرار گرفته‌اند.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"حکومت افغانستان در نشست وارسا نشان داد که اجماع قوی سیاسیون را با خود دارد ولی کشورهای دیگر که در بخش تروریزم و پروسه صلح با ما همکاری نکردند عملاً آن‌ها در انزوا قرار گرفته‌اند."

این در حالیست که اعضای کمیته روابط خارجی ولسی جرگه در کانگرس امریکا روز سه‌شنبه در یک یک جلسۀ استماعیه گفته‌اند که پاکستان هنوز هم با مخالفین مسلح مانند القاعده، طالبان و شبکه حقانی کمک می‌کند.

میت سالمون یک‌تن از اعضای کانگرس امریکا می‌گوید:

"اگر تلاش‌های ما از جانب پاکستان آن نتایج را نداشته باشد که ما می‌خواهیم پس ما چه گزینه‌ای داریم، ما به آسانی کمک‌های خود را متوقف می‌سازیم و میلیارد ها دالر پول مالیات خود را حفظ می‌کنیم و ما همچنان می‌توانیم تعزیرات وضع کنیم و یا هم پاکستان را حامی تروریزم یاد کنیم."

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا برای افغانستان هم در این نشست گفته‌است که پاکستان بخاطر حمایت از تروریزم باید در لیست سیاه شامل شود.

دیپلومات‌های امریکایی گفته‌اند که باید بالای مقامات نظامی پاکستان نیز محدویت‌ها وضع گردد.

پیش از این جان مککین سناتور مطرح امریکا در سفر اخیرش به پاکستان و افغانستان گفته بود که پاکستان باید در خاکش شبکه حقانی را از بین ببرد.

از سوی هم اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا روز سه‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، نیروهای امریکایی مخالفین را در خاک پاکستان نیز هدف قرار می‌دهند.

کارتر: نیروهای امریکایی مخالفین را در خاک پاکستان هم هدف قرار می‌دهند.
کارتر: نیروهای امریکایی مخالفین را در خاک پاکستان هم هدف قرار می‌دهند.

رئیس جمهور غنی نیز در نشست وارسا گفت که بجز از پاکستان تمام جهان با افغانستان در بخش تأمین صلح و امنیت همکاری می‌کنند.

آقای غنی روز دوشنبۀ گذشته با اشاره به حمله تروریستی به مدینه منوره گفته‌است که حالا که حمله کننده پاکستانی بوده باید پذیرفته شود که افراطیت در کجا است و چرا علیه آن اقدام نمی‌شود.

از سوی هم شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان، فشارهای اخیر امریکا و افغانستان بر پاکستان را در سرکوب تروریزم در منطقه یک فرصت تازه می‌دانند.

پشتون: حال زمان سرکوب حمایت کننده‌های تروریزم رسیده‌است.
پشتون: حال زمان سرکوب حمایت کننده‌های تروریزم رسیده‌است.

از سوی هم خالد پشتون عضو ولسی جرگه می‌گوید، جامعه جهانی در ۱۵ سال گذشته تروریزم را سرکوب کرده اما حالا زمان آن رسیده که حمایت کننده‎های تروریزم هم سرکوب شوند.

آقای پشتون افزود:

"حالا زمان آن رسیده که ممالک که تروریزم را تمویل می‌کرد یا از طریق آن‌ها تربیه می‌شدند آن‌ها باید از طریق دیپلوماتیک یا هم از طریق اقتصادی آن‌ها تحت فشار گرفته شوند که از همین اعمال خشونت و تروریزم و برخی مسایل که امنیت جهانی را در خطر انداخت جلوگیری شود."

اما سید خالد سادات آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که اگر پاکستان به سیاست فعلی خود ادامه دهد شاید به سرنوشت کوریای شمالی گرفتار شود.

آقای سادات پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان با استفاده از وضعیت فعلی بخاطر تأمین صلح و ثبات در این کشور اقدام نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG