لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۷

مینه پال: مصونیت افراد ملکی را از طریق ادارات مسئول بررسی میکنیم


حکومت افغانستان در عکس‌العمل به گزارش اخیر یوناما در مورد تلفات افراد ملکی گفته است که آنها از طریق ادارات مسئول مصونیت افراد ملکی را بررسی نموده، در این زمینه پالیسی را نهایی ساخته اند که به زودی تصویب خواهد شد.

حکومت افغانستان با اشاره به گزارش اخیر دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) در مورد تلفات افراد ملکی در این کشور گفته است، حکومت افغانستان را نیز گزارش‌ها در مورد افزایش تلفات افراد ملکی نگران ساخته است و از طرق مختلف تلاش می‌کند تا زندگی مردم عام تضمین شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان بعد از نشر گزارش اخیر یوناما در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"دولت افغانستان بر علاوه قواعد و مقررات حاکم بر عملکرد نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و حفظ جان افراد ملکی، پالیسی حفاظت مردم ملکی را نهایی ساخته و همانگونه که یونما در این گزارش پیشنهاد نموده‌است، عنقریب آن را مورد تصویب قرار خواهد داد."

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) روز دوشنبه در یک گزارش گفت: در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۰۱ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۳۵۶۵ تن زخمی شده‌اند که ۱۵۰۹ تن آنها را اطفال تشکیل می‌دهند.

دواخان مینه پال با ابراز اینکه گزارش یوناما ثابت می‌سازد که مسئولان اصلی تلفات افراد ملکی طالبان و سایر گروه‌های تروریستی اند، می‌گوید:

"گزارش یوناما یکبار دیگر ثابت می‌سازد که مردم افغانستان، اعم از اطفال و زنان قربانیان اصلی جنگ می‌باشند که متأسفانه بالای ما تحمیل شده‎است و گزارش این را هم به اثبات می‌رساند که بصورت گسترده عامل اصلی صدمه زدن به افراد ملکی طالبان و سایر گروه‌های تروریستی هستند."

به گفته دواخان مینه پال، بدبختانه یکی از عوامل تلفات افراد ملکی در افغانستان اینست که طالبان و سایر گروه‌های تروریستی که هدف نیروهای امنیتی این کشور قرار می‌گیرند از مناطق مسکونی و افراد ملکی به حیث سپر انسانی استفاده می‌کنند.

اما وی گفته است، حکومت افغانستان بطور کامل متعهد است که در زمینۀ مواردی تحقیق کند که در اثر بی پروایی نیروهای امنیتی افغانستان به افراد ملکی تلفات وارد شده است.

در یک خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته شده‌است که رئیس جمهور اشرف غنی به همۀ نیروهای امنیتی افغانستان دستور داده‌است که همۀ قوانین ملی و بین‌المللی را در جریان جنگ بطور جدی رعایت نموده، حراست از افراد ملکی را مسئولیت خود بشمارند.

دانیل بیل مسئول حقوق بشر دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) هنگام تشریح این گزارش در کابل گفت: تلفات افراد ملکی در هفت سال گذشته بطور بی سابقه در افغانستان افزایش یافته است.

در این گزارش افزایش کشته شدن اطفال تکان دهنده و شرم آور خوانده شده‌است.

ارقام تلفات در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد که افزایش جنگ‌های زمینی، حملات انتحاری، بمباردمان‌های هوایی و انفجار ماین‎ها عوامل اصلی افزایش تلفات افراد ملکی در افغانستان بوده‌است.

XS
SM
MD
LG