لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

غورزنگ: گفتگو‌های صلح با حزب اسلامی حتماً نتیجه می‌دهد


شورای امنیت ملی افغانستان ابراز خوشبینی نموده می‌گوید که گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نتیجۀ مثبت در پی خواهد داشت.

شورای امنیت ملی به روز پنج‌شنبه به خبرنگاران در کابل بیان کرد که آخرین تاریخ دقیق توافق نهایی صلح با حزب اسلامی مشخص نیست، اما برای نتایج مثبت این گفتگوها خوش بینی‌های موجود است.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که هم حکومت و هم حزب اسلامی برای کامیابی پروسۀ صلح خوشبین هستند.

غورزنگ: ما در جریان مذاکرات و نتیجۀ گفتگوها یک نیت خوب را دیده‌ایم.
غورزنگ: ما در جریان مذاکرات و نتیجۀ گفتگوها یک نیت خوب را دیده‌ایم.

وی گفت:

"ما در جریان مذاکرات و نتیجۀ گفتگوها یک نیت خوب را دیده‌ایم، هم از سوی حزب اسلامی و هم از سوی حکومت نیت خوب نشان داده‌ شده‌است و این مردم را به نتایج این گفتگوها امیدوار می‌سازد که این گفتگو‌ها حتمی نتیجه می‌دهد."

این در حالیست که هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی برای بار دوم برای گفتگوهای صلح به کابل آمده‌است.

حکومت افغانستان و هیئت حزب اسلامی بیش از دو ماه قبل روی یک سند ۲۵ ماده‌یی موافقه کرده و بعداً هیئت سند را بخاطر تائید آن از سوی رهبری حزب اسلامی با خود بردند.

بر اساس معلومات شورای عالی صلح چگونگی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و جا دادن نماینده‌گان حزب اسلامی در شماری از نهادهای دولتی از خواست‌های عمدۀ بود که در سند به آن اشاره شده‌بود.

در همین حال فعالان مدنی از اینکه جزئیات گفتگوهای صلح با حزب اسلامی با مردم شریک ساخته نشده‎است ابراز نگرانی می‌کنند.

لیا غضنفر جواد رئیس نهاد همبستگی برای عدالت به طور خاص از کمرنگ بودن سهم زنان در این پروسه ابراز نگرانی کرد.

وی گفت:

"اگر پروسه با طالبان می‌باشد و یا با حزب اسلامی باید خانم‌ها در آنجا موجود باشد این مسئلۀ قابل نگرانی‌ است تمام موضوعاتی‌که در بارۀ صلح صورت می‌گیرد کلاً پوشیده‌است و برای مردم واضح نشده‌است."

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت هیچگاه در گفتگو‌های صلح روی موارد موافقه نمی‌کند که در تضاد با مواد قانون اساسی بوده یا دست آوردهای یک ونیم‌ دهۀ گذشته را تهدید نماید.

اما اینکه پس از برگشت هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی موارد قبلی مورد قبول آنان قرار گرفته‌است یا نه و یا اینکه گفتگوهای حکومت با این گروه چه زمانی نتیجه می‌دهد با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG