لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۵۲

مدال آوران المپیک به جز افتخار دیگر چه به دست می‌آورند؟


پاسخ این سوال که مدال آوران المپیک به جز افتخار دیگر چه به دست می‌آورند کمی پیچیده است زیرا در هر کشور فرق دارد.

معمول‌ترین پاداشی که این ورزشکاران می‌گیرند جوایز نقدی است، اما مقدار آن در هر کشور فرق می‌کند.

به طور مثال جرمنی به هر ورزشکارش که مدال طلای المپیک را به دست می آورد ۲۰ هزار یورو جایزه می‌دهد.

مایکل فیلپس
مایکل فیلپس

ایالات متحده امریکا در بدل هر مدال طلای المپیک به یک ورزشکار ۲۵ هزار دالر می‌دهد، خوشا به حال مایکل فیلپس آب باز امریکایی که در مجموع تا به حال ۲۲ مدال طلا گرفته و چشم به راه بیشتر ازین است.

می‌دانید بیشترین پاداش مالی را به مدال آور المپیک کدام کشور می‌دهد؟ کشوری که نه ابر قدرت است و نه اقتصادش با کشور‌های ثروتمند جهان مقایسه می‌شود – آذربایجان

روزنامه فرانسوی لی فیگارو گزارش می‌دهد که دولت آذربایجان به هر ورزشکار این کشور که برنده مدال طلای المپیک می‌شود ۴۵۰ هزار یورو پاداش می‌دهد.

اما شماری از کشورها پول را پاداش خوب برای ورزشکاران خود نمی‌دانند زیرا از یک سو ورزشکارانی که برنده مدال المپیک می‌شوند وضعیت مالی خوب دارند و از سوی دیگر این باور وجود دارد که ارزش مدال طلای المپیک و زحمات یک ورزشکار بیشتر از آنست که با پول از آن تقدیر کرد.

در ایران پاداش یک ورزشکار در بدل کسب مدال طلای المپیک همزمان با یک کفش طلا که بین ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دالر ارزش دارد، سه صد سکۀ طلا هم داده می‌شود و ارزش هر سکه حدود سه صد یوروست.

در بریتانیا همزمان با جایزۀ نقدی تصویر برندۀ مدال طلای المپیک در نشان‌های پوستی هم چاپ می‌شود، امتیازی که مخصوص ملکه است.

شاید باور کردنش سخت باشد اما یکی از جالبترین پاداشها در بدل مدال طلای المپیک به یک ورزشکار یک خرکراچی بود.

در سال ۱۸۹۶ میلادی زمانی که سپیریدون لویس یونانی برندۀ مسابقات دوش ماراتون المپیک شد، به تقاضای خودش به او یک خرکراچی هدیه دادند.

شاید این تقاضای سپیریدون حالا خیلی مضحک به نظر بیاید اما در آن زمان عاقلانه و پذیرفتنی بود، زیرا این ورزشکار دو وظیفۀ دیگر نیز داشت، هم چوپان بود و هم سقاو. پس چه تحفۀ بهتر از یک خرکراچی می‌توانست او را در زنده‌گی روزمره کمک کند؟

XS
SM
MD
LG