لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

لوی درستیز افغانستان جهت جلب کمک هند به آن‌ کشور می‌رود


هند برای جنگ در برابر تندروان کمک‎های نظامی بیشتر به افغانستان می‎کند.

سفیر افغانستان در هند می‎گوید این‎ کشور علیرغم نگرانی اسلام‌آباد از همکاری نزدیک میان کابل و دهلی نو برای جنگ در برابر شبه نظامیان اسلام‌گرا اسلحۀ بیشتر به افغانستان می‎دهد.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند می‎گوید امنیت منطقه در حال ناگوار شدن‎ است و نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ در برابر شورشیان طالب، دولت اسلامی یا داعش و گروه‎های افراطی دیگر به اسلحه شدیداً نیاز دارد.

قرار است لوی درستیز افغانستان هفتۀ آینده به هند سفر کند و نیازمندی‎های اردوی افغانستان را با مقامات این کشور در میان بگذارد.

آقای ابدالی به رادیو آزادی گفت که لوی درستیز افغانستان طی بازدید از هند نیازمندی‎های نیروهای افغان را با مقامات هندی در میان خواهد گذاشت.

ابدالی: لوی درستیز افغانستان در آیندۀ نزدیک انشاالله سفری به هند خواهد داشت. خواسته‎های افغانستان را با حکومت هند در میان خواهد گذاشت.
ابدالی: لوی درستیز افغانستان در آیندۀ نزدیک انشاالله سفری به هند خواهد داشت. خواسته‎های افغانستان را با حکومت هند در میان خواهد گذاشت.

وی افزود:

"خواسته‎های افغانستان طوریکه می‎دانید نسبت به گذشته در این وقت افزایش یافته‎است خصوصاً در بخش دفاعی. پس روی همین دلیل لوی درستیز افغانستان در آیندۀ نزدیک انشاالله سفری به هند خواهد داشت. خواسته‎های افغانستان را با حکومت هند در میان خواهد گذاشت."

سفیر افغانستان شیدا محمد ابدالی دربارۀ نگرانی اسلام‌آباد از همکاری نظامی افغانستان و هند گفت که کشورهای همسایه باید نیازمندی‎های افغانستان و منطقه را درک کنند.

او افزود که کسی استقلالیت افغانستان را که از کدام کشور چه می‎خواهد سلب کرده نمی‎تواند.

وی افزود:

"امیدوارم که همۀ همسایگان افغانستان شرایط کنونی افغانستان را درک کنند. و ملحوظات بیجای که متأسفانه برخی از همسایه‎ها بعضی وقت به ارتباط تجهیز نیروهای امنیتی-دفاعی افغانستان دارند از آن دست بکشند و بگذارند که نیروهای افغانستان تجهیز شوند تا از پدیدۀ تروریزم که تقریبا همۀ همسایه‎ها از آن متضرر شده‎اند جلوگیری شود و در رفع ضرورت‎های دفاعی افغانستان همه همکاری کنند تا همۀ منطقه و افغانستان به سوی ثبات حرکت کنند."

هند در پانزده سال گذشته برای بازسازی افغانستان بیش از دو ملیارد دالر کمک کرده ولی در مورد دادن اسلحه با توجه به حساسیت پاکستان گام‎های نسبتا محتاطانۀ برداشته‎است.

اردوی افغانستان سه فروند این هیلی کوپتر‎های روسی نوع می – ۲۵ را فورا داخل جنگ ساخت و چهارمی هم در چند هفتۀ آینده به افغانستان سپرده خواهد شد.
اردوی افغانستان سه فروند این هیلی کوپتر‎های روسی نوع می – ۲۵ را فورا داخل جنگ ساخت و چهارمی هم در چند هفتۀ آینده به افغانستان سپرده خواهد شد.

دهلی نو در ماه دسمبر گذشته اعلان کرد که در اولین بستۀ کمک نظامی خود چهار فروند هلیکوپتر تهاجمی به افغانستان می‎دهد.

اردوی افغانستان سه فروند این هلیکوپتر‎های روسی نوع می – ۲۵ را فورا داخل جنگ ساخت و چهارمی هم در چند هفتۀ آینده به افغانستان سپرده خواهد شد.

امریکا که در چهارده سال گذشته برای بازسازی، تجهیز و آموزش نیروهای افغانستان ۶۸ میلیارد دالر مصرف نموده از کمک‎های نظامی هند با افغانستان استقبال کرده‎است.

جنرال جان نیکولسن قوماندان قوای ناتو و امریکا در افغانستان در اوایل ماه جاری در بارۀ نیازمندی‎های قوای هوایی افغانستان با مقامات هند صحبت نمود.

نیکولسن در مورد نیازمندی‌های قوای هوایی افغانستان با مقامات هندی صحبت کرده‌بود.
نیکولسن در مورد نیازمندی‌های قوای هوایی افغانستان با مقامات هندی صحبت کرده‌بود.

مقامات هندی گفته‎اند که لوی درستیز افغانستان جنرال قدم‌شاه شهیم طی بازدید هند فهرست از تجهیزات نظامی را که به مشورۀ نظامیان امریکایی تهیه شده‎است با مقامات هند در میان خواهد گذاشت.

ولی هنوز روشن نیست که کابل در برابر چه اندازۀ از این تجهیزات پول خواهد پرداخت و چه اندازه را رایگان بدست خواهد آورد.

سفیر افغانستان در هند گفته‎است که ما به هلیکوپترهای بیشتر نیاز داریم.

آقای شیدا محمد ابدالی گفته‌است هند وعده نموده که برای رفع نیازمندی‎های نیروهای امنیتی افغانستان از همۀ امکانات خود کار خواهد گرفت.

امریکا می‎گوید این واقعیت که اکثریت اسلحه و تجهیزات نظامی که به افغانستان داده خواهد شد در اصل روسی‎ است علیرغم تعزیرات که غرب بالای مسکو وضع کرده مانع کدام توافق نخواهد شد.

گزارش آژانس خبررسانی رویترز می‎افزاید که روسیه و امریکا هدف مشترک را در ثبات و آرامی افغانستان دنبال می‎کنند.

نظامیان افغان در استفاده از اسلحۀ روسی بیشتر تجربه دارند.

این در حالیست که روز گذشته رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم هند ساختمان قصر ستوری که به کمک هند ساخته شده‌است را افتتاح کردند.

XS
SM
MD
LG