لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

شریفی: مجرمینِ چون انس حقانی باید به اعدام محکوم شوند


انس حقانی
انس حقانی

کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، سایر مجرمین چون انس حقانی نیز باید به اعدام محکوم شوند.

هر چند نهاد های عدلی و قضایی از ابراز نظر در مورد محکوم شدن انس حقانی به اعدام خودداری می‌کنند، اما منابع مؤثق این موضوع را رد نمی‌کنند و می‌گوید که انس حقانی از سوی محکمه ابتدائیه به اعدام محکوم شده‌است.

کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که انس حقانی در بیشتر حملات خونین دست داشت که اگر به اعدام محکوم شده‌باشد از این اقدام استقبال می‌کند.

سید محمد حسن شریفی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر کسیکه در کشتن افراد بی‌گناه دخیل است، باید مجازات شود.

وی در ادامه گفت:

"کسانیکه دست‌شان به خون مردم افغانستان آغشته است و مرتکب ده‌ها قتل انفجار و انتحار شده آن‌ها باید به اشد مجازات که همانا اعدام باشد محکوم گردند."

جلال الدین حقانی مؤسس شبکۀ حقانی
جلال الدین حقانی مؤسس شبکۀ حقانی

انس حقانی پسر کوچک جلال‌الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی است که به تاریخ چهاردهم ماه اکتوبر ۲۰۱۴ طی عملیاتی از سوی نیروهای خاص دستگیر شد.

در حالیکه ارگان‌های عدلی و قضایی در مورد محکوم شدن انس حقانی به اعدام چیزی نمی‌گویند اما ستره محکمۀ افغانستان می‌گوید بر اساس قوانین، بدون اجازۀ محکمه مربوطه و متهم، به رسانه‌ها چیزی گفته نمی‌تواند.

برخی کارشناسان حقوقی از این اقدام محکمه ابتدائیه استقبال نموده تأکید می‌ورزد که شبکه حقانی و اعضای آن به حملات مرگبار در افغانستان دست دارند.

کبیر رنجبر در این مورد به رادیو آزادی گفت، در این موضوع نهادهای عدلی و قضایی باید از صلاحیت کامل کار گرفته و اجراآت نمایند.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی
کبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی

آقای رنجبر گفت:

"حقانی یک وسیله آی اِس آی پاکستان است و هر نوع دستور که آی اِس آی می‌دهد آنرا انجام می‌دهد، در صورتیکه محکمه بالای این فرد حکم اعدام را صادر کرده باشد و یا خیر، ولی حکومت افغانستان باید قوانین را بالای همچو افراد تطبیق کند، چون این افراد خود وسیله بیگانه‌گان اند."

قابل ذکر است، پس از حمله انتحاری مرگبار که به تاریخ ۱۹ اپریل در منطقه پل محمود خان بالای ریاست محافظت از رجال برجسته صورت گرفت و به صد ها تن تلفات وارد شد، رئیس جمهور افغانستان در نشست شورای امنیت تعهد کرد که دوسیه‌های مجرمین را که به اعدام محکوم شده‌‍‌اند، امضا خواهد کرد.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG