لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

کریم: یک جناج در حکومت مانع امضای موافقتنامۀ صلح شد


امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی
امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی

حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید، یک جناح در داخل نظام در برابر امضای موافقتنامه صلح با حکومت افغانستان در آخرین دقایق مانع ایجاد کرده‌است.

امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی در صحبت با رادیو آزادی گفت، مذاکره روی موافقتنامه صلح با حکومت نهایی شده و هر دو طرف در باره سند موافقه کردند که می‌بایست دو روز قبل امضا می‌شد. اما به گفته وی بنابر مخالفت یک جناح در حکومت تاکنون این سند امضا نشده‌است.

از سوی هم، گلبدین حکمتیار در پیام به مناسبت عید قربان از این مسئله یاد کرده‌است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

آقای حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در پیام‌اش به مناسبت عید قربان نوشته است:

"بعد از دو سال مذاکرات پیهم بین حکومت و حزب اسلامی، روی یک معاهد توافق شد که باید قبل از عید یعنی روز جمعه گذشته امضا می‌شد."

اما به گفته وی، دولت افغانستان در آخرین لحظات یک بار دیگر امضای این توافقنامه را بنابر مشکلات داخلی به تعویق انداخت.

امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی در صحبت با رادیو آزادی گفت، از چند روز به این سو، گفتگو‌های صلح نهایی شده و اگر جناحی در داخل نظام با آن مخالفت نمی‌کرد، امضا و اعلان می‌شد.

آقای کریم ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه در روز اول عید یعنی ( امروز دوشنبه) قبل و یا بعد از نماز عید امضا شود.

وی شام دیروز در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت:

"چند لحظه قبل، ما از شورای عالی صلح بیرون آمدیم و برای بار چندم توافق به این شد که انشاالله موافقتنامه فردا قبل و یا بعد از نماز عید امضا شود. ولی در اینجا مطمین نیستم که تمام مشکلات که در درون نظام موجود است و جناح خاصی مخالف روند صلح است، حاضر به این کار می‌شود و یا نه، من جواب قطعی داده نمی‌توانم."

هر چند، آقای کریم در مورد اینکه در داخل حکومت کدام جناح در برابر موافقتنامه صلح مانع ایجاد می‌کند از ابراز نظر خود داری کرد، اما تأکید نمود که از جانب رئیس جمهور به خود او اطمینان داده شده‌است.

وی افزود:

"امروز صبح صحبتی که با جناب رئیس جمهور داشتیم، او از اخلاص و تعهدش به روند صلح در مجموع و قرارداد صلح با حزب اسلامی، اطمینان کامل به ما داد و از آن جانب اطمینان داریم که اشکالی وجود ندارد."

در این میان یکی از مقامات شورای عالی صلح افغانستان که در مذاکرات با حزب اسلامی شرکت دارد، در صورتی عدم افشاء نامش گفت، موافقت صلح نهایی شده و کار روی امضای آن به شدت ادامه دارد.

این مقام شورای عالی صلح افغانستان گفت که در روز اول عید قربان در روند گفتگوهای صلح افغانستان یک گام تاریخی برداشته شده و قرارداد صلح امضا خواهد شد.

اما به نمایندگی از حکومت تاکنون کسی در این مورد تبصرۀ نکرده‌است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در پیامش به مناسبت عید قربان همچنان ابراز امیدواری کرده‌است که حکومت افغانستان بر اساس تعهد خود بتواند این موافقتنامه را امضا کند.

XS
SM
MD
LG