لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

کریم: مذاکرات میان حزب اسلامی و حکومت در مرحلۀ نهایی رسیده‌است


امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی
امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی

پس از انتظار طولانی در مورد نتیجه نهایی صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی، اکنون هیئت مذاکره کنندۀ این حزب می‌گوید که مذاکرات میان هیئت این حزب و حکومت در مرحلۀ نهایی رسیده و نوید صلح نزدیک است.

امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز شنبه به رادیو آزادی گفت که سند توافقنامه صلح تا ساعات بعد نهایی خواهد شد.

امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی
امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی

وی در ادامه گفت:

"مذاکرات بین حزب اسلامی و حکومت افغانستان در مرحله نهایی رسیده و امید از خداوند داریم که بتوانیم تا ساعات بعد سند توافقنامه را نهایی کنیم و قادر به این شویم که نوید امضای توافقنامۀ صلح را به ملت شریف خود اعلام بکنیم."

این در حالیست که پیش از این نیز هیئت حزب اسلامی روی متن توافقنامه بیست و پنج ماده‌یی صلح با حکومت افغانستان به توافق رسید و قرار بود این توافقنامه از سوی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به امضا برسد.

اما به گفته شورای عالی صلح افغانستان، در مورد چگونگی تفسیر برخی عبارات این توافقنامه اختلافاتی وجود داشت که پس از تشریح این موارد، هیئت حزب اسلامی موارد متذکره را دوباره با اعضا و رهبر حزب اسلامی در میان گذاشت.

اکنون هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید که تمامی موانع سر راه صلح میان حکومت و این حزب برداشته شده‌است و هیچ مشکلی برای امضای سند توافقنامه صلح باقی نمانده‌است.

اما ریاست جمهوری افغانستان با آنکه پیشرفت‌های قابل ملاحظه را در زمینه سند توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی تائید می‌کند، اما می‌افزاید که این سند صددرصد نهایی نشده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور در مورد به رادیو آزادی گفت:

"توافقنامه با حزب اسلامی صد درصد نهایی نشده و نزدیک به نهایی شدن است. پیشرفت‌های قابل ملاحظه داریم که قبلاً به این اندازه پیشرفت نداشته ایم و امیدوار هستیم که این توافقنامه بزودی نهایی شود."

آقای چخانسوری در مورد اینکه پیشرفت‌های تازه چه است و چرا سند توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به گونه کامل نهایی نشده‌است، چیزی نگفت.

پیش از این، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان یک شرط اساسی حزب اسلامی خوانده شده و بر اساس گزارش‌ها همین موضوع سبب شد تا دور قبلی گفتگوهای صلح این حزب و حکومت بی‌نتیجه بماند.

حذف نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و نام‌های برخی از اعضای این حزب از فهرست سیاه امریکا موضوع دیگریست که نماینده‌های حزب اسلامی همواره روی آن تأکید کرده‌اند.

آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG