لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

اشرف غنی: هیچ نوع تأخیر در پروسه صلح با حزب اسلامی را نمی‌پذیرم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بوجود آمده و این پیشرفت را یک گام بزرگ در فضای صلح و ختم جنگ خواند.

آقای غنی پس از ادای نماز عید قربان در ارگ گفت که یک قسمت از مسایل باقی مانده، که آنهم حل شدنی است.

وی در ادامه گفت:

" پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته و در این باره امید است که به زودی موافقه نهایی شود، یک قسمت مسایل مانده و این مسایل باید در مدت محدود حل شود و حل شدنیست."

در مراسم نماز عید، در کنار رئیس جمهور، معاونین ریاست جمهوری، معاونین ریاست اجرائیه، اعضای کابینه، مقامات دولتی و تعدادی از مهمانان خارجی حضور داشتند.

اما در این مراسم عبدالله عبدالله رئیس اجراییه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و استاد عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی حضور نداشتند.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که پروسه صلح هدف، حرکت، اجماع و تعهد می‌خواهد.

وی بالای تمام اقشار سیاسی صدا زد و گفت که باید پروسه صلح را جدی دنبال کنند.

امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار

این در حالیست که امین کریم رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفته است که مذاکره روی موافقتنامه صلح با حکومت نهایی شده و هر دو طرف در باره سند موافقه کردند که می‌بایست دو روز قبل امضا می‌شد.

اما به گفته وی بنابر مخالفت یک جناح در حکومت تاکنون این سند امضا نشده‌است.

هر چند، آقای کریم نامی از این جناح نبرده اما تأکید نموده‌است که از جانب رئیس جمهور به خود او اطمینان داده شده‌است.

از سوی هم، گلبدین حکمتیار در پیام به مناسبت عید قربان از این مسئله یاد کرده‌است.

وی گفته است که بعد از دو سال مذاکرات پیهم بین حکومت و حزب اسلامی، روی یک معاهده توافق شد که باید قبل از عید یعنی روز جمعه گذشته امضا می‌شد.

در این حال رئیس جمهور غنی نیز بر این مسئله اشاره دارد و می‌گوید که هیچ مانع بدون دلیل در گفتگوهای صلح برای وی قابل قبول نیست.

اشرف غنی: هیچ مانع بدون دلیل در گفتگوهای صلح برایم قابل قبول نیست.
اشرف غنی: هیچ مانع بدون دلیل در گفتگوهای صلح برایم قابل قبول نیست.

رئیس جمهور غنی افزود:

"هیچ نوع تأخیر در این پروسه را نمی‌پذیرم و اگر موانع ایجاد شود پس در آن زمان مسئولیت من است که با همه مردم این جریان را شریک کنم و از آنان بخواهم که در یک صف واحد برای صلح ایستاده شوند."

هر چند ماشین اصلی ادامه جنگ در افغانستان طالبان مسلح خوانده شده‌اند، اما شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که یکجا شدن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با پروسه صلح می‌تواند تأثیرات مثبت داشته باشد.

نجیب محمود یکی از این کارشناسان می‌گوید که پیوستن حزب اسلامی به پروسه صلح در درازمدت مفید است اما در کوتاه مدت به باور وی بالای وضعیت امنیتی افغانستان تأثیری نخواهد داشت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG