لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

اوچقون: جامعه جهانی با امضای توافق‎نامه تعزیرات بر حزب اسلامی را رفع می‌سازد


پس از امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه حذف خواهد شد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی آماده‌است تا تعزیرات موجود بالای حزب اسلامی را پس از امضای توافقنامه صلح رفع سازد.

این شورا می‌گوید که ایالات متحده امریکا، جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و شورای امنیت تعهد سپرده‌اند تا با امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی پروسه رفع تعزیرات بالای این حزب آغاز خواهد شد.

مسوولان در این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که توافقنامه صلح بین حکومت و این حزب به دلیل برخی از مشکلات تخنیکی به تعویق افتاده است.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا می‌گوید، رفع تعزیرات که یکی از خواست‌های مهم حزب اسلامی بود، حکومت افغانستان برای حل آن تلاش کرده‌است.

اوچقون: جامعه جهانی وعده سپرده تا بعد از امضای این توافقنامه روند رفع تعزیرات را همزمان آغاز کند.
اوچقون: جامعه جهانی وعده سپرده تا بعد از امضای این توافقنامه روند رفع تعزیرات را همزمان آغاز کند.

آقای اوچقون می‌گوید:

"چیزیکه حزب اسلامی خواسته بود مسئله تعزیرات و جامعه جهانی در رأس آن ایالات متحده امریکا و شورای امنیت ملی و اتحادیه اروپا وعده سپرده تا بعد از امضای این توافقنامه روند رفع تعزیرات را همزمان آغاز کنند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به دلیل داشتن روابط با اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده در لیست سیاه شامل ساخت.

حذف نام وی از این لیست و رفع تعزیرات بالای حزب اسلامی از جمله شرایط اساسی این حزب برای پیوستن با پروسه صلح حکومت افغانستان می‎باشد.

اجماع نصبی، مشکلات ادبیاتی و رخصتی ایام عید مشکلات دیگری اند که به گفته شورای عالی صلح افغانستان سبب تأخیر در امضای توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی باقی مانده‎است.

اما مقامات این شورا می‎گویند که این توافقنامه از لحاظ محتوا مشکلی ندارد و به گفته آنان پس از عید و رفع مشکلات تخنیکی امضا خواهد شد.

این در حالیست که گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی از پنج ماه به این‎سو ادامه دارد.

در این حال شماری از آگاهان که این گفتگوها را از نزدیک بررسی می‎کنند می‎گویند که برعلاوه تلاش‎های حکومت و حزب اسلامی تعهد جامعه جهانی نیز مهم است.

محمد داود مایار یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که این تلاش‎ها سبب تشویق سایر گروه‎های مخالف برای پیوستن به این پروسه خواهد شد.

مایار: این تلاش‎ها سبب تشویق سایر گروه‎های مخالف برای پیوستن پروسه صلح خواهد شد.
مایار: این تلاش‎ها سبب تشویق سایر گروه‎های مخالف برای پیوستن پروسه صلح خواهد شد.

آقای مایار می‎افزاید:

"مطابق به معیارهای بین‎المللی هرگاه حکومتی با مخالفین خود به توافق می‎رسد، سازمان‎ها بخصوص سازمان ملل و شورای امنیت مکلف اند تا پیشنهاد حکومت را تائید کرده و فرد معرفی شده را از لیست سیاه بیرون کند."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین ادای نماز عید گفته‎است که در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی پیشرفت قابل ملاحظه بوجود آمده و مسایل باقی مانده حل شدنی است.

اما با این همه مردم هنوز هم منتظر نتیجه نهایی این پروسه هستند که قبل از این هم تأکید بر نهایی شدن آن شده اما پس از آن این پروسه بی سرنوشت باقی مانده‎است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG