لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

مسلمیار: افراد مخالف توافق صلح با حزب اسلامی به مردم معرفی شوند


مشرانو جرگه افغانستان با حمایت از گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از حکومت می‌خواهد تا افراد مخالف با این پروسه را به مردم معرفی کند.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در اجلاس عمومی روز یکشنبه پس از بحث‌های سناتوران در این مورد گفت، طرف‌های مذاکره کننده نیز باید آخرین پیشرفت‌ها در این باره را با مردم شریک سازند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی در ادامه گفت:

"باید حکومت این مخالفت‌ها را واضح بسازد که مخالفت‌ها را کی می‌کند و دلایل مخالفت‌ها چیست در غیر آن این یک پروسه است دو طرف بالای آن کار می‌کند هر زمانیکه نهایی شد امضا می‌شود ما چشم براه آن هستیم هر قدریکه زود امضا شود، خوب است."

روز گذشته ولسی جرگۀ افغانستان نیز از گفتگوهای صلح حکومت با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام حمایت کرده و تأکید نمود که این پروسه هر چه زودتر به نتیجه برسد.

چندی قبل محمد کریم امین رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته‌بود که سند توافقنامه نهایی شده اما به نسبت مخالفت از سوی یک جناح حکومت امضای آن معطل قرارداده شده‌است.

هر چند ریاست جمهوری در مورد اظهارات رئیس مشرانو جرگه تبصره نکرد اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در روز عید سعید اضحی گفت که هیچ نوع تأخیر در این پروسه را نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت، اگر مانع ایجاد شود در آن زمان مسئولیت اوست که با همه مردم این جریان را شریک کند و از آنان بخواهد که در صف واحد برای صلح ایستاده شوند.

برخی از اعضای مشرانو جرگۀ افغانستان
برخی از اعضای مشرانو جرگۀ افغانستان

در این حال برخی از سناتوران نیز از روند گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حمایت کرده و تأکید کردند که اگر این پروسه کامیاب نشود گفتگو با دیگر گروه‌ها نیز دشوار خواهد شد.

محمد حسن هوتک یکی از این سناتوران در مورد گفت:

"من این را می‌خواهم بگویم که اگر این پروسه ناکام شود باز این حکومت به طالبان و یا دیگر گروه‌ها چگونه بگوید که بیائید با ما صلح کنید آن‌ها برای‌شان خواهد گفت که تو حزب اسلامی را تحمل کرده نتوانستی ما را چگونه تحمل کرده می‌توانی."

این در حالیست که شورای عالی صلح افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که توافقنامۀ نهایی صلح با حزب اسلامی تا دو روز دیگر امضا خواهد شد.

هر چند نظریات متفاوت در خصوص امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی میان اقشار مختلف در افغانستان وجود دارد، اما برخی سناتوران می‌گویند، امضای این توافقنامه برای آیندۀ این کشور خوب بوده و سبب تشویق دیگر گروه‌های مخالف مسلح نیز می‌گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG