لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

ولسی جرگه از توافق صلح میان حکومت و حزب اسلامی حمایت کرد


ولسی جرگه افغانستان از تعهدات و تلاش‌های حکومت در زمینه صلح استقبال کرده می‌گوید که از توافق صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حمایت می‌کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه پس از بحث‌های اعضای این جرگه گفت که صلح از نیازهای جدی افغان‌ها بوده و حکومت باید با گروه‌های گفتگو کند که صلح می‌خواهند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی گفت:

"ولسی جرگه شورای ملی از پالیسی خوب دولت این کشور که صلح شامل آن است حمایت می‌کند. با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار صاحب هم باید هر چه زودتر صلح شود و این کار روزنه امید مردم افغانستان در زمینه تأمین امنیت، حاکمیت ملی و ثبات می‌باشد."

به گفته آقای ابراهیمی، صلح با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار می‌تواند بالای گروه‌های مخالف مسلح دیگر نیز تأثیرات مثبت داشته باشد و شدت جنگ در این کشور را کاهش دهد.

ولسی جرگه افغانستان در حالی از توافقات صلح با حزب اسلامی حمایت می‌کند که به گفته شورای عالی صلح در این زمینه توافق نهایی صورت گرفته و به زودی امضا خواهد شد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز جمعه به رادیو آزادی گفت که توافقنامه نهایی صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تا دو روز دیگر به امضا خواهد رسید.

گفتگوهای صلح با هیئت حزب اسلامی از چند ماه به اینسو ادامه دارد اما حدود دو هفته می‌شود که از پیشرفت‌ها و حتی توافق نهایی در این زمینه سخن زده می‌شود.

در عین حال برخی از گزارش‌ها می‌رساند که رهبران حکومت وحدت ملی در موضوع صلح با حزب اسلامی اختلاف دارند و این مسئله توافق نهایی در این مورد را با تأخیر روبرو کرده‌است.

نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه نیز به این اختلافات اشاره می‌کند و می‌گوید که شماری از افراد محدود نباید در این زمینه مانع ایجاد کنند.

نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان
نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان

وی در ادامه افزود:

"برخی از افراد انگشت شمار با گفتگوهای صلح مخالفت می‌کنند اما سخن از افراد نبوده بلکه صلح خواست ملت است. ما از شما به گونه جدی می‌خواهیم تا با استفاده از این تربیون بالای جناب رئیس جمهور صدا بزنید که هیچکس حق ندارد، در برابر ملت ایستادگی کرده و در برابر گفتگوهای صلح سد واقع شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در روز عید سعید اضحی گفت که هیچ نوع تأخیر در این پروسه را نمی‌پذیرد و اگر مانع ایجاد شود در آن زمان مسئولیت اوست که با همه مردم این جریان را شریک کند و از آنان بخواهد که در صف واحد برای صلح ایستاده شوند.

رئیس جمهور غنی گفت، پیشرفت قابل ملاحظۀ در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار صورت گرفته و وی این پیشرفت را یک گام بزرگ برای تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان خواند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG