لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

امرخیل: برخی حلقات مافیایی برای بقا، مانع گفتگوهای صلح می‎شوند


مجتمع ثبات ملی افغانستان می‎گوید، رئیس جمهور نباید در گفتگوهای صلح با گروه‎های مخالف تن به فشارهای داخلی بدهد.

ضیا الحق امرخیل رئیس این مجتمع روز دوشنبه از تلاش‎های حکومت در راستای صلح استقبال کرد، اما گفت که برخی از حلقات مافیایی برای بقای شان مانع پیشرفت در این عرصه می‎شوند.

امرخیل گفت، برخی چهره‎ها برای حفظ منافع شخصی شان با پروسه صلح مخالفت می‎کنند اما نباید جدی گرفته شود.

وی هرچند از گروهی و یا فردی نام نبرد اما گفت که با ازدیاد تلاش‎ها برای صلح چهره‎های مافیا آشکار خواهد شد.

او افزود:

"مخالفت در پروسه صلح با حزب اسلامی این نگرانی را ایجاد کرده که این مخالفت‎ها با طالبان مسلح بیشتر خواهد بود، پس رئیس جمهور مستحکم به ایست، در گفتگوهای صلح به پیش برو سی میلیون افغان همرایت است حامی صلح است، نترس برخی چهره‎ها مخالفت می‎کنند اما ملت صلح می‎خواهد."

آقای امرخیل می‎گوید، به دلیل درگیری‎ها در کشور مردم روزانه تلفات زیاد می‎دهند، پس نیاز است تا ملت خود در برابر افرادی که مخالف صلح هستند بسیج شوند.
آقای امرخیل می‎گوید، به دلیل درگیری‎ها در کشور مردم روزانه تلفات زیاد می‎دهند، پس نیاز است تا ملت خود در برابر افرادی که مخالف صلح هستند بسیج شوند.

این در حالیست که حکومت بر نهایی شدن توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تاکید کرده می‎گوید که به زودی امضا خواهد شد.

پیش از این محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته‎است که توافقنامه صلح میان این حزب و دولت افغانستان از طریق یک جناح در حکومت به تاخیر مواجه شده‎است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در روز اول عید قربان گفت، هیچ نوع تاخیر در پروسه بدون دلیل را نمی پزیرد، و به گفته وی اگر فردی تلاش کند به ملت مراجعه خواهد کرد.

در این حال شماری از بزرگان قومی با در نظر داشت پیشرفت گفتگوهای صلح با حزب اسلامی می‎گویند که طالبان نیز باید به گفتگوهای بین الافغانی تفاهم کنند.

دوتن از آن‎ها افزودند:

"من حاجی عبدالحق یوسفزی رئیس شورای قوم یوسفزی هستم، هرروز ما با مرگ جوانان ما سپری می‎شود، مردم دیگر این وضعیت را تحمل ندارند، از طالبان هم مانند حزب اسلامی می‎خواهیم که از برای خدا به این ملت بپیوندند، از این بدبختی‎ها که به زبان بیگانگان صحبت می‎کنند خود رهایی بخشند، مستقیماً در یکجا بلند شوند و بگوید که برای صلح آماده هستیم."

"من کامل مسعود معاون شورای قومی مسعود هستم، اقدام به صلح یک عمل نیک است، در این راستا هر فردی که هر قدمی برمیدارد نیک است و هر فردی که با آن مخالفت می‎کند از خداوند می‎خواهیم که تباه اش کند، بشمول طالبان همه ملت باید حرکت کنند و ما در انتظار همین هستیم."

شورای عالی صلح پیش از این گفته است، با آنکه پروسه رسمی گفتگوها با طالبان مسلح متوقف است اما برای گفتگو با برخی مقامات آنان در تماس اند.

میر سردار زدران یکی از افرادی‎که این پروسه را از نزدیک نظارت می‎کند می‎گوید، تامین صلح در کشور یکی از تعهدات مهم رهبران حکومت است، و به گفته وی باید همزمان با گفتگوهای صلح با حزب اسلامی این تلاش‎ها با طالبان مسلح نیز آغاز شود.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG