لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

سیما سمر: هیچ فردی حق بخشیدن جنایتکاران جنگی را ندارد


قصر تاریخی دارالامان که در جریان جنگ‌های داخلی کابل به ویرانه مبدل شد.
قصر تاریخی دارالامان که در جریان جنگ‌های داخلی کابل به ویرانه مبدل شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان صلح را راه مناسب برای حل خشونت‌های موجود در این کشور می‌خواند اما می‌گوید که در این پروسه باید حقوق کسی نقض نگردد.

اگر از یکطرف حکومت موضوع صلح با مخالفان مسلح را مطرح می‌کند از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، در پروسه صلح حقوق مردم و عدالت باید زیر پاه نشود.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، آنان از گفتگوهای صلح حمایت می‌کنند اما به گفته وی در این پروسه باید عدالت تأمین و حقوق مردم در نظر گرفته شود.

خانم سمر می‌گوید، آنان خلاف توافقنامه صلح با حزب اسلامی نیستند اما به گفته وی هیچ فردی حق بخشیدن جنایت کاران جنگی را ندارد.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی در ادامه گفت:

"در رابطه به مذاکرات صلح با حزب اسلامی ما طرفدار حل منازعه از طریق مذاکره هستیم اما ما طرفدار از بین بردن یا زیر پا کردن عدالت، حق مردم یا قربانیان نیستیم، هیچ فردی نمی‌تواند حق العبد را ببخشد و یا هم جرایم جنگی و ضد بشری را ببخشد."

سیما سمرهمچنان گفت که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی باید قبل از شامل شدن به پروسه سیاسی از کسانی عذر خواهی کند که به گفته وی از سوی این حزب قربانی شده‌اند.

پیش از این سازمان بین‌المللی حقوق بشر نیز گفته است که توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار فرهنگ معافیت از مجازات برای جنایتکاران را تقویت می‌بخشد.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت روز یکشنبه در نشستی در کابل گفت که آزادی و حقوق مدنی و فردی مردم در پروسه صلح زیر پا نشده و نگرانی‌ها در این مورد را بی‌جا خواند.

از سوی دیگر لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید که قضاوت در مورد تمام جنایتکاران جنگی باید یکسان باشد.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"با تأسف زیاد که شماری از دوستان در این زمینه یکطرفه قضاوت می‌کنند، بطور عموم ما باید در برابر همه جنایتکاران جنگی در افغانستان ایستاده شویم و درخواست محاکمه آنان را کنیم، تا زمانی مبارزه کنیم تا آنان محاکمه شوند، این قاتلان هنوز هم در حکومت حضور دارند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در دیدار با رئیس شورای عالی صلح گفت، توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به تمام افغان‌ها و جهانیان ثابت ساخت که حکومت این کشور صلح قانونی و با عزت می‌خواهد.

آقای غنی گفته است که توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به هدف منافع ملی بوده و تمام گروه‌های مسلح می‌توانند با پذیرفتن قانون اساسی این کشور به این پروسه بپیوندند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG