لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

مردم تأسیسات نظامی پاکستان در انگور ادۀ پکتیکا را ویران می‌کنند


مردم دو طرف خط دیورند در ولایت پکتیکا تصمیم گرفته‌اند که تأسیسات نظامی ساخته شده از سوی پاکستان در ولسوالی برمل این ولایت را با دست خود ویران نمایند.

قدرت‌الله یک تن از سران قومی ولایت پکتیکا که رهبری از بین بردن تأسیسات نظامی پاکستان را بر عهده دارد می‌گوید، مردم هر دو قوم یکجا شده و پس از بحث‌های چندین روزه فیصله کردند که به هر قیمت باید تأسیسات پاکستان از بین برده شود.

وی در مورد گفت:

"این تأسیسات در خاک ما ساخته شده‌است ما چنین تأسیسات را نمی‌خواهیم که باعث جدایی دو طرف می‌گردد، حدود هشت هزار تن از هر دو طرف خط دیورند جمع شده و تصمیم گرفته‌اند تا این تأسیسات را از بین ببرند."

از سوی هم بختیار گل همت رئیس شورای ولایتی پکتیکا در صحبت با رادیو آزادی گفت، آن‌ها بخاطر از بین بردن تأسیسات نظامی کدام نظر مشخص ندارند اما به تصامیم مردم در چوکات قانون احترام می‌گذارند.

وی گفت:

" آن تصمیم را که مردم گرفته خلاف قانون نبوده و به منافع مردم باشد از آن تصامیم آن‌ها ما حمایت می‌کنیم و ما در این مورد کدام نظر نداریم."

حدود هشت ماه قبل نماینده‌های مردم پکتیکا در ولسی جرگه گفته‌بودند که پاکستان در امتداد خط دیورند در انگور اده ولسوالی برمل تأسیسات نظامی ایجاد کرده‌است.

این در حالیست که پیش از آن نیز نظامیان پاکستانی در ساحه گوشته ولایت ننگرهار و تورخم تأسیسات نظامی خود را ایجاد کرده‌بودند که این مسئله سبب درگیری میان نظامیان افغان و پاکستانی گردید که این درگیری‌ها کشته و زخمی هم بر جا گذاشت.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که اقدام مردم اقدام آن‌ها است و نیروهای اردوی ملی به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که در خاک‌شان تأسیسات نظامی را ایجاد نماید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"به هیچ صورت تفاوت میان مردم و نیروهای امنیتی افغان وجود ندارد، مردم و نیروهای امنیتی با هم شریک هستند، نیروهای امنیتی اولاد مردم است، گپ مردم گپ ما است، این صحبت تمام مردم افغانستان است که به هیچ فردی اجازه نمی‌دهند که در خاک افغانستان خودسرانه فعالیت نظامی نمایند یا تأسیسات ایجاد نمایند."

مردم دو طرف خط دیورند تأکید می‌کنند که آن‌ها نمی‌خواهند که تأسیسات نظامی ایجاد شده از سوی پاکستان سبب جدایی آن‌ها گردد.

آن‌ها می‌گویند، تأسیسات را که از سوی پاکستان ساخته شده حتماً تخریب می‌نمایند و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع اقدام آن‌ها شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG