لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

صدیقی: مشکلات در مدیریت نیروهای پولیس ریشه در مداخلات سیاسی دارد


وزارت داخله افغانستان مشکلات در مدیریت نیروهای پولیس را تائید می‌کند و می‌گوید که این مشکلات ریشه در مداخلات سیاسی دارد.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در مدیریت نیروهای امنیتی بخصوص پولیس ملی، برای آوردن تغییر اراده جدی وجود دارد، اما این کار با موانع‌های روبرو است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی افزون بر شدت جنگ، مداخله‌های سیاسی و مدیریت نادرست را نیز از چالش دیگری در برابر این وزارت می‌داند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

وی گفت:

"یگانه علتی که ما اصلاحات آورده نمی‌توانیم و پیشنهاد کرده‌ایم که نباید سیاسون در امور پولیس مداخله کنند و این نهاد، باید مستقل باشد."

صدیقی خلا‌ها در گزینش قوماندان به سطح ولایات را نیز می‌پذیرد و می‌گوید، نود درصد نیروهای پولیس از وظایف اصلی‌شان که همانا عملی کردن قانون و نظم است به دور مانده‌اند و این نیروها عملاً سرگرم نبرد هستند.

همزمان با اینکه در برخی ولایات جنگ شدت گرفت و انتقادها از ضعف مدریتی در صفوف نیروهای امنیتی مطرح است، رئیس جمهور غنی نیز هفته گذشته پذیرفت که مشکل ناامنی، رهبری نادرست و غیر مسلکی بودن برخی مسئولان امنیتی در ولایات است.

آقای غنی به آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی در برخی ولایات تأکید ورزیده‌است.

در این میان، اعضای مشرانو جرگه نیز به این باور اند که گزینش قوماندانان بر اساس سلیقه‌ها و روابطِ صورت می‌گیرد و اگر این روند ادامه یابد، اوضاع افغانستان از این بیش بحرانی خواهد شد.

ضعف مدیریت در صفوف نیروهای امنیتی و پیامدهای آن در حالی با نگرانی‌های همراه شده‌است که در روزهای اخیر طالبان به جنگ در کندز، هلمند، فراه، ارزگان و شماری از بخش‌های دیگر کشور شدت داده‌اند.

باری عارض کارشناس مسایل نظامی
باری عارض کارشناس مسایل نظامی

باری عارض که یکی از کارشناسان نظامی است می‌گوید، اینکه چگونه به ضعف مدیریت و رهبری نادرست نیروهای امنیتی نقطه پایان گذاشته شود، بر می‌گردد به قاطعیت رهبری حکومت.

وی گفت:

"بدبختانه دولت به گونه شکل گرفته‌است که جلو کارها گرفته می‌شود، چنانکه رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرد. اشخاصِ در دولت جا گرفته‌اند که جلو بهبود بخشیدن اوضاع و اصلاحات را می‌گیرند."

عارض یکی از عوامل ضعف مدیریتی را در صفوف نیروهای امنیتی، چگونگی شکل‌گیری حکومت می‌خواند و به حکومت وحدت ملی پیشنهاد می‌کند که اگر می‌خواهد در کشور امنیت تأمین شود باید به گونه عملی اصلاحات پدید آورد و افراد مسلکی و کار آزموده در رهبری نیروهای امنیتی گماشته شوند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG