لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

نیوزویک: بعد از ۱۵ سال افغانستان هنوز هم در چهار راه قرار دارد


نیوزویک

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان " ۱۵ سال بعد از حادثه ۱۱ سپتمبر افغانستان هنوز هم در یک چهار راه قرار دارد".

به نوشته مجله بعد از این سال‎ها و مصار بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر دست آوردهای افغانستان آسیب پذیر اند و این کشور از نگاه امنیتی، سیاسی و اقتصادی ثبات لازم را بدست نیاورده‎است.

به نوشته نیوزویک طبعا بزرگترین مشکل امنیت می‎باشد و بعد از سال‎ها ماموریت نظامی در افغانستان و دادن صدها قربانی قوای بین‎المللی و افغان طالبان در اکثریت ولایات افغانستان رخنه کرده و بسیار مردم بیجا شده‎اند.

در چنین حالت بحرانی، یک تعداد افغان‎ها کشور خود را ترک می‎کنند.

نیوزویک می‎نویسد اکنون این ترس وجود دارد که ۱۵ هزار عسکر ماموریت قاطع در افغانستان شاید کافی نباشد چنانچه رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای امریکا سناتور جمهوری خواه جان مکین که سابق یکی از کاندیدان این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم بود گفته‎است، کاهش تعداد سربازان بین المللی در افغانستان این‎کشور را در برابر طالبان بیشتر آسیب پذیر ساخته‎است.

مجله نیوزویک همچنان به دست آوردهای اقتصادی و سیاسی افغانستان اشاره نموده و نارسایی‎های را که در این ساحات هم وجود دارند، برملا می‎سازد، ولی مجله می‎نویسد که حکومت وحدت ملی با این‎همه مشکلات توانسته‎است در دو سال کار خود را ادامه بدهد.

به نوشته نیوزویک ۱۵ سال بعد از آغاز عملیات قوای بین المللی تحت رهبری امریکا در افغانستان، این کشور در یک نقطه عطف قرار گرفته‎است و اگر پروسه صلح با طالبان پیش نرود نا بسامانی‎های بیشتر سیاسی، اقتصادی و امنیتی دامنگیر این کشور خواهد شد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "جنرال‌های امریکایی در افغانستان ناکام ماندند".نشریه می‎نویسد ناکامی نظامی امریکا در افغانستان ناکامی تکتیکی نبود بلکه ناکامی در رهبری نظامی بود.

به نوشته فارن پالیسی طرح مبارزات ضد شورش که جنرال دیود پترویاس بانی آن بشمار می‎رود در آغاز چنین معلوم می‎شد که اردوی امریکا توانسته است خود را با حالات شدید جنگ در افغانستان و عراق تطابق بخشد. اما این طرح افسانه بیش نبود و به نوشته نشریه بزودی معلوم شد که این طرح بسیار ظاهری می‎باشد.

در رابطه با نیاز افغان‎ها در جنگ علیه طالبان یک مقام وزارت دفاع امریکا اخیراً گفته‎است که آن‎ها به حمایت هوایی نیاز دارند اما به نوشته نشریه این سوال طرح نشده است که طالبان بدون چنین حمایت کار خود را پیش می‎برند چرا قوای حکومت افغان توانایی پیشرفت را ندارند؟

این شاید اولین سوالی باشد که به جواب آن باید پرداخته شود، زیرا مقامات نظامی امریکا همیشه در مورد نیاز به سربازان بیشتر، تجهیزات بیشتر و زمان بیشتر در افغانستان شده اند و پاسخ آن‎ها هم در نهایت عمیق نیست و این نیاز می‎تواند بعد از گذشت زمان طولانی هنوز هم وجود داشته باشد و بحران ادامه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG