لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

وال ستریت ژورنال در مورد سرنوشت ترجمانان افغان بحث کرده‌است


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در مورد مشکلات در افغانستان و بطور خاص در مورد فساد، خرابی وضیعت امنیتی و بشری گزارشی را به نشر رسانیده، در آغاز آن از قول اداره صلیب سرخ می‎نویسد، در مقایسه با ۱۵ سال گذشته افغانستان اکنون در حالت بدترین بحران بشری قرار دارد.

به نوشته فارن پالیسی، این در حالیست که به گفته سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان از سال ۲۰۰۲ میلادی به اینسو برای بازسازی و بهبود وضیعت بشری در این کشور حدود ۱۱۵ ملیارد دالر اختصاص داده شده‎است.

فارن پالیسی در عین حال از قول سرمفتش خاص ایالات متحده می‎گوید، امریکا به خاطر اهداف کوتاه مدت به مسئله مبارزه با فساد توجه زیاد نکرد و به اقتصاد افغانستان پول خیلی هنگفت را بدون کنترول درست از شیوه‎های مصرف آن، تزریق کرد.

این کار بطور حیرت انگیز فساد را در افغانستان افزایش داد و همزمان مشروعیت تلاش‎های حکومت‎های افغانستان و امریکا را زیانمند ساخت.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در گزارشی که در مورد افغانستان نشر کرده با طرح این سوال که "ویزه‎های افغان‎های که با امریکایی‎ها کار کرده‎اند، چی شد؟" می‎نویسد:

در این اواخر بارها در مورد ترجمانان افغان که با امریکایی‎ها و نظامیان سایر کشورهای پیمان ناتو کار کرده اند و اینک عساکر آن‎ها از افغانستان خارج شده اند، گزارش‎های نشر شده‎است. این ترجمان‎ها میخواهند تا کشورهای عضو پیمان ناتو برایشان پناه بدهند.

ولی هدف روزنامه وال ستریت ژورنال صرف ترجمان‎ها نیست، بلکه افغان‎های نیز است که در مناطق نا امن به شکلی از اشکال با امریکایی‎ها کمک کرده‎اند، به این ترتیب هزاران افغان اکنون تحت تعقیب شورشیان قرار داشته، زنده‎گی شان با تهدید مواجه است.

روزنامه وال ستریت ژورنال می‎نویسد، حدود ۱۰ هزار افغان در جریان ماموریت امریکا در افغانستان با نیروهای امریکایی مساعدت کرده اند و به خاطر آنکه با امریکایی کمک کرده‎اند و زنده‎گی آن‎ها با تهدید مواجه است، یک برنامه خاص ویزه مهاجرت برای افغان‎ها ساخته شد که پشتیبانی هردو مجلس کانگرس امریکا را با خود دارد.

به نوشته وال ستریت ژورنال بر اساس همین برنامه در سال جاری میلادی کانگرس امریکا اجازه صدور ویزه را برای افغان‎ها داد و در آن کدام مشکل به وجود نیامده است.

XS
SM
MD
LG