لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

واکنش کابل در پیوند به استقبال گروه طالبان از نشست سه جانبۀ مسکو


ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به استقبال طالبان از گفت‌وگو های سه جانبه اخیر در مسکو می‌گوید، ارتباط مستقیم کشورها با گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، برای ثبات این‌کشور و منطقه کمک نمی‌کند و چنین ارتباطات کدام نتایجی در پی نخواهد داشت.

مینه پال: تجربه نشان داده‌است که ارتباط با گروه‌ها نه برای ثبات افغانستان و نه برای ثبات منطقه کمک کرده‌است.
مینه پال: تجربه نشان داده‌است که ارتباط با گروه‌ها نه برای ثبات افغانستان و نه برای ثبات منطقه کمک کرده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که امروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، گفت:

"روابط بین حکومت‌ها باید بر محور مناسبات میان دولت‌ها باشد.تجربه نشان داده‌است که ارتباط با گروه‌ها نه برای ثبات افغانستان و نه برای ثبات منطقه کمک کرده‌است. حذف و شمولیت نام‌ها در فهرست سیاه شورای امنیت بر اساس تقاضای حکومت افغانستان صورت گرفته می‌تواند و خارج از حکومت افغانستان کسی این صلاحیت را ندارد."

ضمناً، وزارت امور خارجه افغانستان یکبار دیگر تأکید کرده که تقاضا برای حذف نام عدۀ از رهبران طالبان از فهرست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها حق حکومت افغانستان است. ولی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز در تماس تلیفونی با رادیو آزادی از تبصره بیشتر در این مورد خودداری کرد.

این در حالیست که دفتر طالبان در قطر در یک اعلامیه از اقدام روسیه و چین دو عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، استقبال کرده که خواهان حذف نام عدۀ از اعضای طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت شده‌اند.

محمد سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته‌است، اجلاس مسکو به گونۀ رسمیت دادن به فعالیت‌های سیاسی و نظامی آن‌ها بوده و روی این دلیل از این اقدام استقبال می‌کنند.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، طالبان به خاطر پنهان نگهداشتن شکست نظامی شان چنین مطالب را بیان می‌کنند.

مینه پال: طالبان چنین مطالب را برای پنهان کردن شکست شان بیان می‌کنند.
مینه پال: طالبان چنین مطالب را برای پنهان کردن شکست شان بیان می‌کنند.

وی گفت:

"نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان دادند که طالبان را در تمامی نقاط کشور شکست داده‌اند. طالبان می‌خواهند که شکست خود را به این‌گونه پنهان نگهدارند."

چین و روسیه پیشنهاد در بارۀ حذف نام عدۀ از اعضای طالبان از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد را در نشست سه جانبه مسکو در باره افغانستان مطرح کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته‌است که روسیه و چین به خاطر پیشرفت روند صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان مسلح حاضر اند تا تلاش‌های را در ارتباط به حذف نام‌های عدۀ از رهبران طالبان از فهرست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد، به راه اندازند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنان اضافه کرد که در نشست سه جانبه روی وضعیت امنیتی رو به وخامت افغانستان نیز گفت‌وگو صورت گرفت و به طور خاص در باره فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان، ابراز نگرانی گردید.

در کنار روسیه و چین کشور سومی در نشست سه جانبه پاکستان بود، اما از افغانستان در این نشست دعوت به عمل نیامده و حکومت افغانستان بخاطر این موضوع ابراز تأسف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG