لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

مشرانو جرگه: برگزاری نشست در مسکو مشروعیت ندارد


برگزاری نشست سه جانبه میان چین، روسیه و پاکستان در مورد تأمین صلح و امنیت در افغانستان با عکس‌العمل تند مقامات افغان بخصوص مشرانو جرگه این‌کشور رو به رو گردید.

هیئت اداری و برخی اعضای مشرانو جرگه در جلسه عمومی روز یکشنبه گفتند، هیچ کشوری اجازه ندارد که بدون حضور نماینده افغانستان در مورد این‌کشور نشست برگزار کند.

حسیب‌الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت گفت، چنین نشست‌ها مشروعیت نداشته و خلاف موازین دیپلوماتیک است.

حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه
حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه

وی افزود:

"خلاف تمام موازین بین‌المللی و دیپلوماتیک است که همسایه‌های افغانستان با دولت افغانستان روابط دیپلوماتیک دارد به احترام عرف دیپلوماتیک باید هیچ کشور با کدام گروه مخالف مسلح دولت در این مورد نشست نداشته باشد و هر نوع صحبت‌های صلح و آشتی باید تحت رهبری، نظارت و مدیریت دولت جمهوری اسلامی افغانستان پیش برود."

آقای کلیمزی از وزارت خارجه و شورای امنیت این‌کشور خواست تا از هر راه ممکن در مورد نشست سه جانبه در مسکو از کشورهای شامل در آن وضاحت بخواهد.

مشرانو جرگه افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که قرار است روسیه، چین و پاکستان سه شنبه آینده نشست سه جانبه را در مورد افغانستان در مسکو برگزار کنند.

با آن‌که تاکنون جزئیات بیشتر در مورد این نشست ارائه نگردیده‌است اما وزارت‌های خارجه چین و پاکستان گفته‌اند که آجندای اصلی این نشست تأمین صلح و امنیت در افغانستان می‌باشد.

از سوی هم آمنه افضلی یکتن از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید، برگزاری چنین نشست‌ها بدون حضور نماینده افغانستان مشروعیت ندارد.

افضلی: برگزاری چنین نشست‌ها بدون حضور نماینده افغانستان مشروعیت ندارد.
افضلی: برگزاری چنین نشست‌ها بدون حضور نماینده افغانستان مشروعیت ندارد.

وی گفت:

"نشست که بین روسیه چین و پاکستان است به نظر ما این مسئله تجاوز به حریم افغانستان و مردم این‌کشور است بدون حضور مردم افغانستان آن‌ها در رابطه به سرنوشت ما فکر می‌کنند زمانیکه نماینده دولت افغانستان آن‌جا نباشد این نشست مشروعیت ندارد."

گزارش‌ها از برگزاری نشست سه جانبه میان پاکستان، چین و روسیه در حالی به نشر می‌رسد که در این اواخر مقامات روسیه پذیرفته اند که به‌خاطر مبارزه علیه داعش با طالبان مسلح تماس برقرار کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان در رابطه به این عکس‌العمل و خواست مشرانو جرگه ابراز نظر نکرد اما شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت پیش از این در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است که در این نشست از مقامات افغان دعوت نشده‌است.

مستغنی: مؤفقیت این‎گونه نشست‎ها و مؤثر واقع شدن آن مشروط به حضور جمهوری اسلامی افغانستان در آن است.
مستغنی: مؤفقیت این‎گونه نشست‎ها و مؤثر واقع شدن آن مشروط به حضور جمهوری اسلامی افغانستان در آن است.

وی تأکید کرد که همچو نشست‌ها مؤثر نخواهد بود:

"مؤفقیت این‎گونه نشست‎ها و مؤثر واقع شدن آن مشروط به حضور جمهوری اسلامی افغانستان در آن است. هرگاه چنین نشست‎ها در مورد افغانستان برگزار می‎شود باید در باره آن با این‌کشور مشوره صورت بگیرد همچنان هر تلاشی‌که برای صلح و ثبات در افغانستان می‎شود باید به رهبری و مالکیت این‌کشور باشد."

پیش از این برخی اعضای ولسی جرگه نیز در این مورد گفته بودند که چنین نشست‌ها هیچ مؤثریت نداشته و مداخله در امور داخلی افغانستان پنداشته می‌شود.

آن‌ها تأکید کرده‌اند که کشورهای منطقه بخصوص روسیه و چین باید به مسئله افغانستان از دوربین پاکستان نگاه نکنند.

گزارش: فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG