لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

معدنچیانی‌که در بغلان کشته شدند در دایکندی بخاک سپرده می‌شوند


مراسم به خاکسپاری جسدهای معدنچیانی‌که در تاله و برفک بغلان کشته شدند، قرار است امروز در زادگاه‌شان، ولایت دایکندی برگزار شود.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که اجساد هفت معدنچی به بامیان رسیده‌است.

احمدی افزود:

"اجساد شهدا ذریعۀ هلیکوپتر همراه با هیئت‌های که از طرف نهاد ریاست جمهوری توظیف شده‌اند قرار است که به زادگاه شهدا فرستاده شود."

فیض محمد امیری ولسوال تاله و برفک، پیش از این به رادیو آزادی گفت، افراد مسلح ناشناس هشت معدنچی یک معدن زغال سنگ در محل را که به سوی خانه‌‌های شان روان بودند، روز جمعه از موتر پایین کردند و بعد آنان را به گلوله بستند.

امیری گفت، احتمالاً این حمله از سوی جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش انجام شده باشد، گروهی که در گذشته هم حمله‌های مرگباری را علیە شیعیان در افغانستان انجام داده‌اند.

اما سخنگوی والی بامیان بر اساس گزارش‌های ابتدایی‌شان این معلومات را در اختیار رادیو آزادی گذاشت:

"با توجه به این‌که ولسوالی تاله و برفک یکی از مناطق شدیداً ناامن در بغلان است، بیشتر گروه‌های مربوط به طالبان در آن‌جا فعال بودند. هر چند ما هنوز به اطمینان کامل نرسیده‌ایم، تحقیقات ما و همچنان گزارش‌های اوپراتیفی ما نهایی نشده، ما بیشتر احتمال می‌دهیم که توسط مخالفان مسلح مربوط به گروه طالبان اتفاق افتاده، چون ما هنوز گزارش در مورد حضور داعش در این نقاط نداشته‌ایم."

طالبان، اما، دخیل بودن درین حمله را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته‌است، افرادی‌که در این معدن کار می‌کردند اجازۀ این گروه را داشتند و این‌که با آنان روابط خوب داشتند و هیچ مشکل هم ایجاد نکرده بودند.

هیچ گروه هنوز مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته‌است.

اسدالله سعادتی یک نمایندۀ مردم دایکندی در ولسی جرگه افغانستان است.

آقای سعادتی که قرار است امروز در مراسم به خاکسپاری در دایکندی اشتراک کند، در یک گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب از بامیان به رادیو آزادی ضمن نکوهش کردن این رویداد در مورد انگیزۀ آن توضیح داده گفت:

اسدالله سعادتی یک نمایندۀ مردم دایکندی در ولسی جرگه افغانستان
اسدالله سعادتی یک نمایندۀ مردم دایکندی در ولسی جرگه افغانستان

"متأسفانه که بعضی از گروه‌های تکفیری و تندرو در برخی از مناطق در حال رشد کردن است، متأسفانه می‌خواهد وضعیت را خراب‌تر کند تا این‌که در میان مردم افغانستان مسایل فرقه‌ای را دامن بزند، مسایل قومی را حاد بسازد و به اهداف خودشان برسند. فکر می‌کنم که انگیزه بیشتر این می‌تواند باشد در غیر آن، این‌ها افراد بودند که به هیچ صورت با هیچ جریان سیاسی اصلاً ارتباط نداشتند."

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیۀ افغانستان هم در یک نشست خبری در کابل دیروز این رویداد را نکوهش کرد و گفت که دشمن نمی‌تواند اتحاد میان مردم افغانستان را خدشه دار کند.

آقای محقق افزود:

"کسانی‌که این‌ها را شهید ساختند تکفیری‌ها هستند، آنانی‌که می‌خواهند جنگ را در افغانستان فاجعه‌بار تر کنند. مردم افغانستان از جنگ نمی‌ترسند. مقصد دیگر شان هم که ایجاد نفاق و جنگ‌های مختلف قومی و لسانی و مذهبی و این‌هاست، این‌ها را هم آنان مؤفق نمی‌شوند."

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان گفت، مردم افغانستان به هیچ وجه و هرگز در برابر به گفتۀ او چنین دسایس و توطئه‌ها تسلیم نخواهند شد.

پیش ازین، جنرال جان نیکلسن فرماندۀ نیروهای مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان گفته‌است که بیست گروه تروریستی در افغانستان و پاکستان فعال هستند.

XS
SM
MD
LG