لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

افغانستان در ۲۰۱۷ برای کمک‌های بشری به ۵۵۰ میلیون دالر نیاز دارد


حکومت افغانستان و سازمان‌های خیریه بین‌المللی می‌گویند، در سال جاری میلادی برخی از افغان‌ها نیاز بیشتر به کمک‌های بشری دارند.

گسترش ناامنی‌ها، افزایش بیجا شدگان داخلی، عودت بیش از هشت صد هزار افغان به کشور، حوادث طبیعی و برخی موارد دیگر سبب شده‌ تا اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان خواهان کمک‌های بیشتر از جامعه جهانی شوند.

رئیس اجرائیه افغانستان و همآهنک کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در یک نشست مشترک گفتند که افغانستان نیاز به افزایش کمک‌های بشری دارد و به همین هدف خواستار۵۵۰ میلیون دالر از جامعه جهانی می‌شوند.

مارک باودن هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد
مارک باودن هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد

مارک باودن هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفت که ۲۰۱۷ برای آنان یک سال دشوار و استثنایی پیشبینی شده‌است و به این اساس نیاز است تا برای امداد رسانی امکانات را قبل از وقت در دسترس داشته باشند.

وی افزود:

"من نگران هستم که در این سال افغانستان نیازمند کمک‌های بیشتر خواهد بود و درخواست ما برای این سال۵۵۰ میلیون دالر است در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹.۳ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند که سوم حصه تمام نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهد."

این در حالیست که در سال گذشته برای رسانیدن کمک‌های بشری۲۴۰ میلیون دالر اختصاص داده شده بود.

اما حکومت افغانستان و ادارات امداد رسان گفته‌اند که در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد بیجا شدگان داخلی و عودت کنندگان از کشور‌های همسایه افزایش داشته که همۀ ‌شان نیازمند کمک بوده‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفته‌است که شمار بیجا شدگان از یک میلیون و سه صد هزار بیشتر بوده و بیش از یک میلیون افغان نیز از ایران و پاکستان به کشور بر گشته اند.

در کنار این، فقر و افزایش خشونت، عدم دسترسی به مراکز صحی، عدم مصئونیت غذایی و سوء تغذیه از موضوعاتی‌ست که سازمان‌های خیریه بشری را نگران ساخته‌است.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفت که کمک‌های بشر دوستانه جامعه جهانی برای افغان‌ها از ارزش خاص برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد که این بار نیز صدای‌شان برای درخواست کمک شنیده شود.

عبدالله: امیدواریم درخواست کمک ما شنیده شود.
عبدالله: امیدواریم درخواست کمک ما شنیده شود.

وی افزود:

"در حالی‌که باز هم اطمینان می‌دهیم به جامعه جهانی و من یقین دارم که آن‌ها نیز تائید می‌کنند که کمک‌های قبلی‌شان در بهبود وضعیت افغانستان، جلوگیری از آسیب پذیری‌های بیشتر بسیار موثر بود و امیدوار هستیم که به فراخوان امسال ما هم جواب مثبت داشته باشید."

آقای عبدالله افزود که خواست این کمک‌ها، خارج از کمک‌های است که در کنفرانس بروکسل برای نیاز‌های انکشافی افغانستان تعهد شده‌است.

خواست ۵۵۰ میلیون دالر کمک از جامعه جهانی در حالی مطرح می‌شود که اکثر افغان‌ها مدعی اند که اکثر کمک‌های صورت گرفته با افغانستان به افراد نیازمند نمی‌رسد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG