لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

یوناما: حکومت افغانستان مسئول جلوگیری حملات بر خبرنگاران است


یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان از وضع امنیتی خبرنگاران افغان و انجام حملات بر آنان نگران است.

فلیپ سماکر سخنگوی دفتر یوناما روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در مورد وضعیت آزادی رسانه‎ها درین کشور و انجام حملات مسلحانه بر خبرنگاران نگران‎ است.

به گفته وی که خبرنگاران افغان در شرایط دشوار از ساحات منازعه‌آمیز گزارش‌دهی می‎کنند و مورد خشونت قرار می‎گیرند.

فلیپ سماکر می‎گوید که حکومت افغانستان مسئولیت دارد، تا جلو انجام حملات مسلحانه بر خبرنگاران افغان را بگیرد.

سماکر: این مکلفیت دولت افغانستان است.
سماکر: این مکلفیت دولت افغانستان است.

سخنگوی یوناما در مورد گفت:

"این مکلفیت دولت افغانستان است، ما از آن‎ها حمایت می‎کنیم در قسمت تلاش برای جلوگیری از حملات بر غیر نظامیان بشمول حملات بر خبرنگاران که انعکاس دهنده صدا‎های مهم در تمام افغانستان هستند. به یقین که ما شدیداً نگران حمله بر خبرنگاران افغان هستیم."

یوناما از طرف‎های درگیر جنگ در افغانستان تقاضا می‎کند تا رسانه‎ها و خبرنگاران را که بلندگوهای صدای مردم محسوب می‎شوند، هدف قرار ندهند.

سخنگوی یوناما در کابل از حکومت افغانستان خواهان توجه به بررسی قضایای قتل و خشونت علیه خبرنگاران در این کشور است.

فلیپ سماکر در این باره افزود:

"ما سعی به سند سازی انواع حملات می‎کنیم و همچنان از حکومت افغانستان تقاضا می‎کنیم که تا تمایل نشان بدهد برای ایجاد یک سیستم قانونی پاسخگویی که بر قاضایا توجه داشته باشد."

سخنگوی دفتر یوناما می‎گوید افغانستان یکی از کشورهای خطرناک جهان و ساحه جنگی برای فعالیت ژورنالستی به حساب می‎رود و همه روزه خبرنگاران افغان حین گزارش‌دهی از منازعات مورد تهدید قرار می‎گیرند.

با این حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید که برای مصونیت خبرنگاران کار کرده و کمیته مشترک مصونیت را که در رأس آن معاون دوم رئیس جمهور قرار دارد، ایجاد شده‎است.

این کمیته موارد بررسی پرونده‎های خشونت و تأمین امنیت ژورنالیستان کار می‎کند.

صدیقی: از چهار ماه به این طرف این کمیته فعالیت دارد.
صدیقی: از چهار ماه به این طرف این کمیته فعالیت دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در رابطه به رادیو آزادی گفت:

"از چهار ماه به این‌طرف این کمیته فعالیت دارد و یکی از اساسی‌ترین اهداف‌اش تأمین امنیت خبرنگاران و بررسی قاضایای خشونت علیه آن‎ها است. به باور ما حکومت افغانستان این تصمیم را گرفته و راه کارها و میکانیزم که نیاز بود تا چگونه امنیت خبرنگاران گرفته شود، برنامه‎ها روی دست گرفته شده‎است."

به گفته آقای صدیقی، آنچه برای تأمین امنیت خبرنگاران نیاز بوده است، توسط حکومت افغانستان صورت گرفته و در بخش تأمین امنیت خبرنگاران میکانیزم و طرزالعمل‎های خاصی از سوی این وزارت ساخته شده‎است.

این در حالیست که نهادهای مدافع از حقوق رسانه‎ها در افغانستان نیز از افزایش خشونت در برابر گزارش‌گران افغان خبر داده و سال ۲۰۱۶ میلادی را مرگبارترین سال برای خبرنگاران در طول تاریخ کشور می‎دانند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG