لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

یک هیئت قضیه قتل شش کارمند صلیب سرخ را بررسی می‌کند


یک هیئت حقیقت یاب وزارت دفاع به هدف بررسی قضیه کشته شدن شش کارمند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وارد ولایت جوزجان شد.

اعضای این هیئت می‌گویند که آنان عوامل اصلی کشته شدن این شش کارمند را می‌خواهند دریابند و در قسمت رهایی دو تن دیگر که در حال حاضر در قید گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بسر می‌برند هیچ نوع کوتاهی نخواهند کرد.

تورنجنرال سردار محمد ابوالفضل رئیس تفتیش وزارت دفاع ملی که در راس این هیئت قبل از ظهر امروز شنبه وارد شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان گردید در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آنان به همکاری مقامات محلی، نیروهای امنیتی و شورای علمای جوزجان به صورت واقعبینانه کشته شدن شش کارمند صلیب سرخ را بررسی خواهند کرد.

وی گفت:

" ببینیم که چرا چنین قضیه پیش آمده، مسئولیت این امر متوجه کی می‌شود، در پیشبرد وظایف کی کوتاهی کرده، کی مسئولیت‌های خود را به انجام رسانده و کی در انجام مسئولیت‌ها دقت نکرده به همین منظور موظف شدیم تا این قضیه را ارزیابی و بررسی دقیق و همه جانبه نماییم."

این هیئت از تمام مسئولان دولتی و اعضای شورای علما خواست تا اسناد و شواهد لازم را در مورد این قضیه در اختیار اعضای هیئت موظف قرار دهند.

در همین حال لطف الله عزیزی والی جوزجان می‌گوید که آنان اسناد و شواهد لازم برای روشن شدن عوامل اصلی کشته شدن شش کارمند صلیب سرخ در دسترس دارند و با استقاده از آن به عمق ماجرا داخل خواهند شد.

بگفته والی جوزجان سه عامل عمده باعث کشته شدن این کار مندان دلیل شده می‌تواند.

وی افزود:

" تا جایکه من معلومات دارم سه چیز باعث این کار شده است. اول، زمانیکه موترهای سفید را با بیرق سفید دیدند فکر کردند که این همه عیسوی ها است بالای شان حمله کردند. دوم، اختلافات بین داعش و طالب هم سبب اصلی این کار شده می‌تواند که طالب داعش را بخاطر توزیع مواد کمکی در جریان نگذاشته است. سوم، قرار بود علوفه حیوانی را خود مخالفین برای مالداران توزیع نمایند اینکه بگویند دولت برای مردم کاری نکرده و ما هستیم که به مردم خدمت می‌کنیم، یعنی تبلیغ بکنند. فیصله همین بود که مواد را باید خود کارمندان صلیب سرخ توزیع کنند."

والی جوزجان گفت پیش ازین چندین بار برای کارمندان صلیب سرخ در مورد نا امنی‌های منطقه آگاهی داده شده بود که هیچ گاه بالای گروه‌های مخالف دولت اعتماد نکنند.

وی گفت:

" ما گفتیم که آیا خبر دارید ساحه که شما می‌روید به دست دشمن است گفتند بلی برای ما مهم نیست که آنجا دولت است و یا دشمن. پروسیجر کاری ما طوریست که ما خود ما به محل رفته مواد را برای مردم توزیع کنیم. سپس از نزد شان اسناد گرفتیم که در آیِنده ما ملامت نشویم."

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پس از آن فعالیت این سازمان را در افغانستان به تعلیق در آورد که شش تن از کارمندان این سازمان به روز چهارشنبه گذشته در ولسوالی قوش تپه جوزجان کشته شدند.

مسئولیت این رویداد را تا هنوز کسی به عهده نگرفته اما مقامات محلی جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را مسئول این رویداد می‌دانند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG