لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

گروه مدافع کودکان: مراکز صحی در افغانستان وادار به بستن شده‌اند


سازمان جهانی نظارت بر حقوق کودکان و برخورد‌های مسلحانه (واچ‌لست) می‌گوید، گروه‌های مسلح تأسیسات صحی در افغانستان را به بسته شدن موقت یا دایمی وادار ساخته اند.

در یک گزارش این سازمان آمده‌است که این گروه‌ها مراکز صحی را از بین برده و امبولانس‌ها و وسایل صحی را دزدی و چپاول کرده‌اند.

درین گزارش که به روز دوشنبه پخش شد به تهدید شدن کارمندان صحی از سوی گروه‌های مسلح، آزار و اذیت و زندانی ‌شدن آن‌ها نیز اشاره شده‌است.

این گزارش به استناد مصاحبه با کارکنان صحی هلمند، کندز، ننگرهار و میدان وردک و مردم عام تهیه شده‌است.

در گزارش به نقل از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل گفته شده‌است که تنها در سال گذشته در شماری از ولایت‌های افغانستان ۱۱۹ قضیه ناامنی در تأسیسات صحی و خشونت با کارکنان صحی ثبت شده‌اند.

بر اساس گزارش، ازین میان ۹۵ مورد خشونت از سوی طالبان و داعش و ۲۳ مورد دیگر توسط نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته اند.

درین گزارش آمده‌است که گروه‌های مسلح با هدف قرار دادن شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها و ترساندن و رنجانیدن کارمندان صحی به سکتور صحت ضربه زده‌اند، سکتوری که بر اساس گزارش قبلاً دچار ضعف بوده‌است.

سازمان جهانی نظارت بر حقوق کودکان و برخورد‌های مسلحانه از تمامی طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که حمله‌ها بر کارمندان صحی و مراکز صحی را متوقف سازند.

در گزارش این سازمان آمده‌است، عرضه خدمات صحی برای کسانی که در بیرون از شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند، دشوار است.

بر اساس گزارش، در نتیجه این وضعیت بیشتر، یک میلیون و چهارصد هزار نفری متأثر شده‌اند که از ترس جنگ خانه‌های ‌شان را ترک کرده‌اند.

سازمان جهانی نظارت بر حقوق کودکان و برخورد‌های مسلحانه می‌گوید، افزایش ناامنی‌ها ظرف دو سال اخیر در افغانستان سبب شده‌اند که مشکل سوء تغذی در میان کودکان چهل درصد بلند برود.

به گفته این سازمان، زخمی شدن کودکان در درگیری‌ها نیز بیست درصد زیاد شده‌است.

XS
SM
MD
LG