لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

نجیبه حسینی: برگشت کتلوی مهاجرین از پاکستان بحران‌آفرین خواهد بود


پس از نشر گزارش از سوی روزنامه گاردین در رابطه به برگشت یک میلیون مهاجر افغان به کشور، برخی از سناتوران در مشرانو جرگه می‌گویند، اگر این مهاجرین به‌طور کتلوی برگردند آنان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

نجیبه حسینی یکتن از اعضای مشرانو جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برگشت مهاجرین افغان به‌گونه جمعی بحران آفرین است.

اما به گفته وی آگر آنان بصورت تدریجی به کشور برگردند با مشکلات اندک مواجه می‌شوند.

وی افزود:

"به‌شرط این‌که آنان بصورت تدریجی بیایند اما اگر بصورت کتلوی اخراج شوند واقعاً مشکلات را ایجاد می‌کند و به نظر من اگر آنان متکی به خود باشند و به کمک‌های حکومت متکی نباشند سرمایۀ که دارند با خود انتقال دهند کمتر با مشکل مواجه می‌شوند."

این در حالیست که روزنامه گاردین در یک مطلب نشر کرده که قرار است در سال ۲۰۱۷ میلادی یک میلیون مهاجر افغان که از برخورد نادرست پولیس پاکستان به تنگ آمده‌اند به کشور برگردند.

در روزنامه آمده‌است که برگشت این مهاجرین به افغانستان سطح بی‌کاری را در این کشور بیشتر می‌سازد.

از سوی هم برخی از کاشناسان نیز می‌گویند، اگر برگشت مهاجرین افغان طبق یک برنامه مشخص صورت گیرد مشکلات کمتر در کشور بمیان خواهد آمد اما اگر بدون برنامه و به‌شکل گروهی برگردند هم حکومت و هم مهاجرین با بحران روبه‌رو می‌شوند.

بشیر حاطف یک‌تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"وقتی آنان دوباره بر می‌گردند باید بر مبنای یک برنامه مشترک میان افغانستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین باشد اگر بدون این برنامه برگشت نمایند بدون شک مشکلات و فاجعه دیگری را ببار خواهد آورد که آن سبب ازدیاد بی‌کاری در کشور خواهد شد."

این در حالیست که نزدیک به یک ماه قبل، پس از یک حمله خونین در ایالت سند پاکستان که ده‌ها تن در آن کشته و زخمی شدند حکومت پاکستان بنابر دلایل امنیتی راه‌های تورخم و سپین‌بولدک را مسدود کرد و پولیس آن کشور نیز مهاجرین افغان در آن کشور را بیشتر تحت فشار و آزار و اذیت قرار داد.

از سوی هم وزارت خارجه افغانستان شارژدافیر پاکستان را روز گذشته احضار کرده و در مورد اخراج مهاجرین افغان، وضعیت نادرست با آن‌ها و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان صحبت کرده و از وی خواسته تا بخاطر حل این مشکل تلاش نماید.

شارژدافیر پاکستان در این دیدار وعده کرد که شکایت افغانستان را با مقامات بلند رتبه کشورش شریک می‌سازد.

با این‌ همه مقامات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که آنان آمادگی لازم را بخاطر برگشت مهاجرین به کشور روی دست گرفته اند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان
اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان

اسلام‌الدین جرأت سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما انتظار داریم که ممکن مانند سال ۲۰۱۶ نزدیک به یک میلیون افغان در سال ۲۰۱۷ عودت خواهند کرد و در عین حال آمادگی‌های ما در سطح بلند گرفته شده اما موضوع اینست که نه بصورت کتلوی البته بصورت تدریجی در طول سال اگر عودت کنند ما می‌توانیم خدمات خوبی را برای آنان عرضه نمائیم."

به گفته سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان، این وزارت از طریق راه‌های دیپلوماتیک تلاش می‌نماید تا هرچه زودتر بندر تورخم و سپین‌بولدک به روی مسافرین باز گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG