لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

وزارت خارجه افغانستان شارژدافیر پاکستان را احضار کرد


وزارت خارجه افغانستان دیروز شارژدافیر پاکستان در کابل را احضار کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده‌است که مقامات این وزارت روی مواردی که منبع نگرانی جدی حکومت افغانستان اند صحبت نموده و شکایت‌نامه رسمی حکومت افغانستان را به وی سپرد.

در اعلامیه آمده‌است که حملات راکتی پاکستان بر ولسوالی‌های سرکانو و خاص کنر ولایت کنر ادامه دارند و حکومت افغانستان به‌طور مکرر خواهان متوقف شدن این حملات شده‌است.

مچنان گفته شده‌است، حکومت افغانستان از پرواز هلیکوپترهای نظامی پاکستان در امتداد خط دیورند بر فراز ولایت کنر نگرانی دارد.

اخراج مهاجرین افغان، وضعیت نادرست با آن‌ها و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان از مسایلی اند که در اعلامیه وزارت خارجه از آن یاد شده‌است.

رئیس امور سیاسی وزارت خارجه افغانستان موسی عارفی دیروز در مورد همین مشکلات با شارژدافیر پاکستان در افغانستان صحبت کرده از وی خواست برای حل این مشکل تلاش کند.

شارژدافیر پاکستان در کابل در این زمینه ابراز تأسف نموده و وعده کرد شکایت افغانستان را با مقامات بلند رتبه کشورش شریک می‌سازد.

سفارت پاکستان در کابل از صحبت در این مورد با رادیو آزادی خودداری کرد.

عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت اقوام و قبایل افغانستان به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان تلاش دارد از راه‌های دیپلوماتیک جنجال‌ها با پاکستان را حل کند و این تلاش‌ها را ادامه می‌دهد.

این در حالیست که حکومت پاکستان تا مدت نامعلوم راه‌های تورخم و سپین‌بولدک را مسدود کرده‌است.

مقامات پاکستانی همچنان گفته‌اند، چهار دروازه دیگر در امتداد خط دیورند احداث خواهند شد تا نظارت بهتر از عبور و مرور مردم بین دو کشور صورت گیرد.

در اشاره به این همه اقدامات بحث برانگیز، کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان پیشنهاد کرده‌است که حکومت افغانستان برای حل این مشکلات خواهان کمک جامعه جهانی گردد.

شماری از منابع حکومت افغانستان هفته گذشته گفتند، حکومت افغانستان به سبب حملات راکتی پاکستان و تخطی از حریم فضایی این‌کشور به شورای امنیت ملل‌متحد شکایت‌نامه را فرستاده‌است.

یک مقام افغان گفت حکومت افغانستان ازین تخطی‌های پاکستان به تنگ آمده‌است.

XS
SM
MD
LG