لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

در نشست لندن راه حل تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد جستجو می‌شود


قرار است یک نشست امنیتی میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا امروز برگزار شود.

انتظار می‌رود در بخشی از این نشست امنیتی سه جانبه روی آنچه حکومت افغانستان تخلف‌های مرزی از سوی پاکستان می‌خواند، بحث شود.

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، حکومت‌های افغانستان و پاکستان هر دو برای حل تنش‌های اخیر از راه گفت‌وگو ابراز آمادگی کرده‌اند.

آقای غورځنگ دیشب به رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

"برعلاوه بسته شدن نقاط ورود در امتداد خط دیورند، تخطی‌های امنیتی پاکستان در امتداد خط دیورند نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و در ضمن در مورد مسایل مربوط به مبارزه علیه تروریزم درین نشست سه جانبه نیز بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت."

به گفته آقای غورځنگ، این نشست امنیتی سه جانبه که یکی از اهدافش بررسی وضعیت امنیتی منطقه هم است، امروز در لندن برگزار می‌شود.

پس از حمله مرگبار در ایالت سند پاکستان، لوی درستیز اردوی این‌کشور در شانزدهم فبروری دستور داد که تمامی راه‌های مرزی میان کشورش و افغانستان بسته شود.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت پاکستان این اقدام را بخاطر جلوگیری از سرازیر شدن تروریستان انجام داده‌است.

پاکستان راه‌های مرزی تورخم و سپین‌بولدک را حدود یک هفته پیش فقط برای دو روز گشود تا افراد گیرمانده در آن‌سوی مرز عبور کنند.

در ادامه تنش‌های سیاسی افغانستان و پاکستان، خبر شکایت حکومت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل بخاطر ادامه حمله‌های راکتی پاکستان و نقض حریم هوایی افغانستان از سوی پاکستان به تاریخ هژده حوت منتشر شد.

دو روز بعد، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل‌متحد در نشست روز جمعه شورای امنیت این سازمان گفت، اردوی پاکستان در جریان دو ماه تمامیت ارضی افغانستان را نقض کرده‌است.

محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

محمود صیقل افزود که پاکستان بیش از یک هزار و سه صد بار به آتش باری بالای مناطق سرحدی این‌کشور دست زده‌است.

آقای صیقل پاکستان را به عدم همکاری صادقانه با افغانستان در مبارزه با تروریزم نیز متهم کرد.

اما نبیل منیر، معاون نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل‌متحد اتهام‌های وارد شده بر کشورش را بی‌اساس خواند.

مشخص نیست که برگزاری نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا تا چه حد در جهت حل این تنش‌ها کمک می‌کند.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان به دعوت رسمی حکومت بریتانیا برای اشتراک درین نشست دیروز در سفر یک روزه کابل را به قصد لندن ترک کرد.

درین سفر آقای اتمر را حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان همراهی می‌کند.

درین نشست مارک لایل گرنت، مشاور امنیت ملی صدراعظم بریتانیا و سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان نیز اشتراک می‌کنند.

XS
SM
MD
LG