لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

دیپلومات: راه صلح از کابل می‎گذرد


روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم دو سناتور مشهور حزب جمهوری خواه جان مکین و لیندزی گراهم به نشر رسانده‎است تحت عنوان چرا به قوای بیشتر نیاز داریم تا افغانستان را از رکود بیرون کنیم.

روزنامه می‎نویسد در ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ القاعده سه هزار امریکایی بیگناه را در خاک امریکا به قتل رساند و در پاسخ به این امریکا و ناتو به افغانستان لشکر کشی کردند تا تروریستان را از پناه گاه محروم سازند.

به نوشته سناتوران امریکایی بیش از ۱۶ سال از این جنگ می‎گذرد ولی هنوز هم افغانستان در حالت جنگ است و امریکا به هدف خود در این کشور نرسیده‎است.

به نوشته سناتوران جمهوری خواه در حالی که امریکا ستراتیژی خود را صرف به این مفکور متکی کرده‎است که از ناکامی جلوگیری کند خطر به قوای امریکایی و افغان بیشتر شده و تهدید تروریزم افزوده‎است.

طالبان کشنده تر شده و ساحه نفوذ خود را توسعه داده‎اند و به قوای افغان تلفات وارد می‎کنند.

سناتوران به این خبرها اشاره می‎کنند که ایران و روسیه هم کاری می‎کنند که امریکا کامیاب نشود و خواهان شکست امریکا می‎باشند.

سناتوران جان مکین و لیندزی گرام در مطلب خود می‎نویسند امریکا تقریبا از ۱۶ سال به این سو در افغانستان مشغول جنگ است، هرچند امریکایی‎ها در این جنگ طولانی خسته شده‎اند، اما این بسیار مهم است که ماموریت امریکا به پیروزی برسد. ما تجربه کردیم که نتیجه غفلت چه می‎باشد.

به نوشته سناتوران تهدیدهای که امریکا به آن روبروست واقعی می‎باشند و خطرات نه تنها برای زندگی مردم افغانستان و ثبات منطقه بسیار زیاد است بلکه امنیت ملی امریکا را نیز به تهدید رو به رو می‎سازد.

دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم اشرف حیدری رئیس عمومی پالیسی و استراتژی وزارت خارجه افغانستان​ به نشر رسانده‎است تحت عنوان راه صلح از کابل می‎گذرد.

به نوشته نشریه پیچیدگی تهدیدهای امنیتی جهانی و منطقوی و متمرکز شدن آن در افغانستان اطراف ذیدخل را در منطفه و ماورای آن را نگران ساخته‎است.

بعضی از این کشورها خواهان احیای تلاش‎های صلح در افغانستان می‎باشند و به نوشته نشریه حکومت افغانستان از هرنوع کوشش و میانجیگری کشورهای همسایه که به ختم خشونت‎ها در افغانستان کمک کند، استقبال می‎کنند، زیرا این خشونت‎ها روزانه حیات مردم بیگناه را در شهرها و قریه‎ها به خطر رو به رو می‎سازد.

به نوشته دیپلومات بدون شک موفقیت در این راه تنها منبع ثبات در افغانستان نخواهد بود بلکه امنیت منطقه را هم ضمانت خواهد کرد، امنیتی که کشورهای قلب آسیا برای رشد اقتصادی و برآورده ساختن نیازمندی‎های مردم خود به آن ضرورت دارند.

رئیس عمومی پالیسی و استراتژی وزارت خارجه افغانستان به بسیار نکاتی اشاره می‎کند که می‎توانند راه را برای حرکت به سمت صلح باز کنند، ولی به این نکته تاکید می‎کند که در استراتژی ملل متحد برای مبارزه علیه تروریزم این واضح شده که تروریزم یک تهدید کوتاه مدت نیست بلکه این یک تهدید دراز مدت به صلح و ثبات منطقه و جهان می‎باشد و برای از بین بردن این تهدید کشورهای جهان و منطقه باید با هم کار کنند و به طالبان یک پیام واضح بفرستند که همه خواهان صلح در افغانستان می‎باشند و اگر آن‎ها به سیاست خشونت بار خود ادامه بدهند هیچ کشوری از آن‎ها حمایت نخواهد کرد.

از این طریق به نوشته نشریه دیپلومات طالبان باید فشار جهانی را حس کنند تا از سازمان‎های تروریستی فاصله بگیرند و ستراتیژی رادنبال کنند که فرصت برای مذاکرات صلح را از دست ندهند.

XS
SM
MD
LG