لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

وریماچ: انتخابات شاید در سال آینده نیز برگزار نگردد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از احتمال برگزار نشدن انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها در سال ۱۳۹۶ سخن می‌زند.

مقامات این کمیسیون می‌گویند، مطالعات تخنیکی در خصوص چگونگی استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌‌ها ادامه دارد.

هدف از استفاده تکنالوژی جدید در روند انتخابات آینده در افغانستان تامین هر چه بیشتر شفافیت انتخابات خوانده می‌شود.

امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر بحث‌ها و مطالعات تخنیکی درین مورد که در انتخابات پیشرو از کدام تکنالوژی استفاده شود به زودی نهایی نگردد انتخابات در سال ۱۳۹۶ برگزار نخواهد شد.

امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات
امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات

وی گفت:
" اگر تیم تخنیکی جواب ‌شان زودتر باشد حتماً برای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یک کمک خواهد بود که تصمیم‌های خود را زودتر اتخاذ کند و اقدام کند و اگر قرار باشد که مطالعات بیشتر صورت بگیرد و هر قدر که تأخیر صورت گیرد تدویر انتخابات را در سال ۲۰۱۷ ناممکن می‌سازد و ممکن به سال بعد به تأخیر افتد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا حال زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌‌ها را رسماً اعلان نکرده‌است اما رئیس دارالانشای این کمیسیون گفت، بحث روی برگزاری این انتخابات در خزان سال آینده ادامه دارد.

در همین حال شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان یا اکسین می‌گوید، نشانه هایی از قبل موجود بود که انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌‌ها در سال آینده ممکن برگزار نشود.

جانداد سپین غر رئیس شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان یا اکسین
جانداد سپین غر رئیس شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان یا اکسین

جانداد سپین غر رئیس این شبکه به رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:
" تنها ما اگر روند ثبت نام وتهیه لیست رای دهندگان را به راه می‌اندازیم که بخشی از اصلاحات است و هم آمادگی برای انتخابات شورا‌های ولسوالی‌‌ها تلقی می‌شود این کم از کم یک سال را در بر می‌گیرد. به همین ترتیب اگر ما تکنالوژی بیشتر را جا به جا می‌کنیم مخصوصاً در دفاتر ولایتی این هم وقت گیر است در پهلوی آنعدم موجودیت اراده قوی سیاسی و وضعیت نابسامان امنیتی نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات نمی‌تواند انتخابات را در سال آینده برگزار کند."

به اساس قانون، قرار بود انتخابات ولسی جرگه در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار شود اما این انتخابات به تاخیر افتاد و حکومت از اعضای ولسی جرگه خواست که به کار‌ شان ادامه بدهند.

برخی از وکلا و کارشناسان ادامه کار مجلس را خلاف قانون اساسی می‌دانند.

چند ماه پیش چهره‌های جدید به عنوان کمیشنران کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی معرفی شدند و این اقدام بخشی از اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان به حساب می‌آید.

مشکلات مالی و امنیتی از چالش‌های دیگر در برابر انتخابات آینده درین کشور خوانده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG