لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

بحث روی بایومتریک شدن پروسه انتخابات با یک کمپنی خارجی جریان دارد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید که گفت‌وگوها در خصوص بایومتریک ساختن پروسه انتخابات با یک کمپنی خارجی جریان دارد.

این کمیسیون ابراز امیدواری می‎کند که گفت‌وگوها در خصوص بایومتریک شدن سیستم انتخابات که با یک کمپنی خارجی بنام (سمارت میتیک) آغاز شده‎است در جریان هفته جاری پایان یافته و نتیجه مثبت بدهد.

سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که استفاده از تکنالوژی جدید در قسمت شفافیت انتخابات مؤثر خواهد بود.

گلا جان عبدالبدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات در بخش شفافیت، برگزاری انتخابات در زمان معین و بدست آوردن اعتماد مردم مؤثر تمام می‎شود.

صیاد: در مصارف مالی نیز تفاوت میاید.
صیاد: در مصارف مالی نیز تفاوت میاید.

او افزود:

"این پروسه که با سیستم بایومتریک عیار گردد ان‌شاءالله که سه تا چهار ماه در تقسیم اوقات ما پیشرفت رونما می‎شود و همچنان در مصارف مالی نیز تفاوت میاید بخاطری که ما دیگر به چاپ اوراق رأی‌دهی انتخابات در خارج از کشور نیاز نداریم و در کنار این مسئله از تکرار انداختن رأی جلوگیری می‎شود پس بسیار فایده دارد، از مشکلات که در انتخابات گذشته موجود بود جلوگیری می‎گردد."

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت روز دوشنبه در نشست شورای وزیران نیز روی استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات آینده تأکید کرد.

آقای عبدالله گفت که حکومت به برگزاری انتخابات شفاف و در زمان معین آن متعهد است به همین خاطر می‎خواهد تا انتخابات آینده با استفاده از تکنالوژی جدید راه اندازی شود.

وی می‎گوید که حکومت افغانستان تلاش دارد تا با ایجاد سیستم جدید، برگزاری انتخابات آینده را بنیادی سازد.

در عین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی هرچند از استفاده تکنالوژی در انتخابات آینده استقبال می‎کند اما می‎گوید که برای برگزاری انتخابات شفاف باید این تکنالوژی در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار داده شود.

رشید: مالکیت آن بسیار مهم است که باید نزد کمیسیون و دولت افغانستان باشد.
رشید: مالکیت آن بسیار مهم است که باید نزد کمیسیون و دولت افغانستان باشد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد نظارت از انتخابات در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"مالکیت آن بسیار مهم است که باید نزد کمیسیون و دولت افغانستان باشد، نه این‎که انتخابات ما و شما به شکل اجرائیوی در اختیار کمپنی‎ها داده شود و ما باید با بسیار دقت و به تدریج این سیستم را عصری و با تکنالوژی جدید مجهز سازیم."

انتظار می‌رفت که کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را در هفته گذشته اعلام کند اما این کمیسیون می‎گوید که تاریخ برگزاری انتخابات را پس از رسیدن توافق با کمپنی «سمارت میتیک» اعلام می‎کند.

بر اساس قانون اساسی افغانستان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها باید در ماه میزان سال ۱۳۹۴ برگزار می‎گردید اما نا امنی و انجام پروسه اصلاحات از دلایل تأخیر در برگزاری این انتخابات خوانده شده‎است.

برخی از کارشناسان افغان در بخش انتخابات نیز امنیت را یکی از شرط‎های مهم و اساسی برای برگزاری انتخابات می‎دانند.

ضیاالحق امرخیل رئیس پیشین دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات و رئیس نهاد ثبات ملی هرچند در خصوص مؤثریت‎های تکنالوژی جدید تأکید می‎کند اما می‎گوید که دولت باید برای برگزاری انتخابات شفاف امنیت را تأمین کند.

امرخیل: کمیسیون مستقل انتخابات به تنهایی نمی‎تواند که این بار سنگین را تا منزل برساند.
امرخیل: کمیسیون مستقل انتخابات به تنهایی نمی‎تواند که این بار سنگین را تا منزل برساند.

او افزود:

"اگر امنیت وجود نداشته باشد و هر سیستم را روی کاغذ بیاوریم و در آن‌جا امن نباشد و در ساحه زورمندان و قوماندانان موجود باشد و یا چهره‎های که در بخش‎های امنیتی تعیین شده‎اند تعهد نداشته باشند کمیسیون مستقل انتخابات به تنهایی نمی‎تواند که این بار سنگین را تا منزل برساند این به کمک‎های همه جانبه نیاز دارد."

آقای امرخیل به این باور است که استفاده از تکنالوژی در انتخابات باید بر اساس پروسیجرهای اداری به کمپنی داده شود که برای کمیسیون انتخابات خدمات خوب و مؤثر را ارائه کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG