لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

آرمان ملی: نشست لندن حلال مشکلات کابل و اسلام آباد نیست


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را به روابط میان افغانستان و پاکستان، چالش‌های موجود و جستجو راه‌های حل در این زمینه اختصاص داده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی به فیصله کابینه حکومت پاکستان در باره ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبرپشتونخوا پرداخته و به نقل از محمود خان اڅکزی رهبر حزب عوامی ملی نوشته است که مناطق قبایلی و ایالت خیبرپشتونخوا مربوط افغانستان است.

در مطلب گفته شده، این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اسنفدیار ولی خان رهبر حزب ملی عوامی خیبر پشتونخوا از این فیصله کابینه پاکستان استقبال کرده‌است.

نویسنده مطلب این اظهارات آقای اڅکزی را نیز به نشر رسانده که گفته‌است مطابق قرار دادهای موجود مناطق قبایلی باید آزاد نگهداشته شود و به زور طیاره و تفنگ باید با ایالت خیبرپشتونخوا مدغم نگردد.

در مطلب به نقل از محمودخان اڅکزی با اشاره به مسدود شدن راه‌های تورخم و سپین بولدک آمده‌است که تروریستان با استفاده از پاسپورت رفت و آمد نمی‌کنند بلکه از پاسپورت بیماران و تجار استفاده می‌کنند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌اش را به نتایج نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا اختصاص داده‌است.

در سرمقاله به نقل از سرتاج عزیز مشاور روابط بین‌المللی صدراعظم پاکستان آمده‌است که به این نشست نیاز بود و در نتیجه آن اعتماد میان دو کشور بوجود خواهد آمد.

سرمقاله نویس به اظهارات حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد نیز پرداخته که گفته است، در این نشست در خصوص مبارزه صادقانه با تروریزم نیز بحث شد و بر ختم بی‌باوری‌ها میان دو کشور تاکید صورت گرفت.

سرمقاله نویس در بازی‌های جاری سیاسی پاکستان را شکست خورده خوانده و می‌گوید که بخاطر نجات از غرق شدن بسوی بریتانیا دست همکاری دراز کرده‌است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشته که نشست لندن نمی‌تواند راه حل مناسب برای چالش‌های موجود میان کابل و اسلام آباد دریابد.

در مطلب به نقل از کارشناسان سیاسی آمده‌است که هنوز نیز میان افغانستان و پاکستان در موضوع چگونگی مبارزه با تروریزم تفاوت دیدگاه وجود دارد.

نویسنده مطلب به نقل از لطیف نظری یکی از این کارشناسان نوشته است که تلاش‌های اخیر بخاطر آغاز گفتگوها میان دو کشور بوده و هرگز به معنی ختم تنش‌های موجود میان افغانستان و پاکستان نمی‌باشد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG