لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

دیپلومات: از رقابت داعش و طالبان، افغانستان آسیب می‎بیند


دیپلومات

مجله آنلاین دیپلومات در شماره اخیرش با اشاره به حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل نوشته‎است که از رقابت میان داعش و طالبان، افغانستان آسیب می‎بیند.

مسئولیت این حمله را شاخه ولایت خراسان داعش به دوش گرفته‎است.

این نشریه می‎نویسد که برخی از تحلیلگران هنوز هم میزان تهدید بالقوه از جانب این گروه را به طور درست تخمین نمی‎توانند وبرخی‎ها در افغانستان ظرفیت‎های جنگجویان این گروه را در نظر نمی‎گیرند.

دیپلومات می‎نویسد که داعش می‎خواهد تا ساحه نفوذ اش را از ننگرهار به بیرون ازین ولایت گسترش بدهد.

اما نشریه می‎افزاید که روی هم رفته ظهور داعش در افغانستان نشان می‎دهد که یک گروه مخالف برای اولین بار از سال 2001 میلادی به اینسو در برابر طالبان به عنوان یک گروه رقیب فعالیت می‎کند.

نشریه دیپلومات نوشته‎است که این دو گروه در حال حاضر با یک دیگر روی استخدام جنگجویان، به دست آوردن امکانات و اعتبار بخشیدن به خود شان رقابت می‎کنند.

به نوشته دیپلومات، حتی اگر طالبان درین جریان به حیث یگانهگروه قدرتمند تثبیت هم شوند، داعش به تلاش‎ها برای گسترش بی ثباتی و خشونت در منطقه شدت خواهد بخشید.

ستارز اند سترایپس

نشریه ستارز اند سترایپس در شماره تازه‎اش به نقل از یک گزارش اخیر اردوی امریکا می‎نویسد که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ عضو بدن کدام نظامی امریکا در نتیجه جنگ‎هاقطع نشده‎است.

این نشریه می‎نویسد که پس از آغاز جنگ‎های افغانستان و عراق نزدیک به ۱۶۵۰ سرباز امریکایی در مبارزه با تندروان مسلح برخی اعضای بدن شان را از دست دادند.

ستارز اند سترایپس این ارقام را به استناد گزارش ماهانه نظارت صحی اداره صحیه اردوی امریکانشر کرده‎است.

این نشریه می‎نویسد که افغانستان به خاطر انفجارهای پیچیده بمب بر عساکر پیاده درین کشور بسیار مشهور است که در نتیجه آن نظامیان از هردو پا، بازو، دست و یا دیگر اعضای بدن شان محروم می‎شوند.

نشریه به نقل از یک گزارش اردوی امریکا می‎نویسد که بیشتر از صد سرباز در سال ۲۰۱۰ پس از زخمی شدن درگذشته اند اما یک تعداد دیگر هنوز هم زنده‎اند.

به اساس گزارش ستارز اند سترایپس، ۵ سربازی که پا هایشان از ناحیه زانو و یا اززانو به بالا قطع شده و یا هر دو بازوی خودرا از دست داده‎اندشامل این گروه از عساکر می‎شوند.

XS
SM
MD
LG