لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

یک نشست به منظور جلوگیری از افراط‌گرایی دینی در هرات برگزار شد


نهاد همکاری برای صلح و همبستگی نشستی را به‌خاطر آن‌چه افزایش خشونت‌ها و افراط‌گرایی دینی می‌خواند در ولایت هرات برگزار کرده‌است.

ده‌ها تن از عالمان دین و باشنده‌گان ولایت هرات به روز سه شنبه در این نشست شرکت کرده تا روی عوامل به وجود آمدن افراط‌گرایی دینی در این ولایت بحث کنند.

کنشکا راسخ نماینده نهاد همکاری برای صلح و همبستگی می‌گوید، در این اواخر افراط‌گرایی در کشور به ویژه در هرات افزایش یافته و برای جلوگیری از این پدیده آنان روی یک استراتژی ملی کار می‌کنند.

او می‌افزاید، به همکاری دوازده وزارت‌خانه و شورای امنیت ملی چنین نشست‌های را در دوازده ولایتِ زیر تهدید افراط‌گرایی در افغانستان انجام داده‌اند.

وی گفت:

"ما بخاطر تدوین استراتژی مقابله با افراطیت خشونت‌آمیز بحث می‌کنیم تا متخصصین که در کابل هستند روی نظریات این افراد کار می‌کنند تا یک استراتژی قوی در رابطه با افراطیت خشونت‌آمیز ایجاد شود. گروه‌های تروریستی روز به روز در افغانستان در حالت رشد هستند و در حالتی هستند که نیروی جوان ما را جذب کنند و این همه نیرو سبب می‌شود که افرادی که از علم کافی و عدم آگاهی از موضوعات اسلامی داشته باشند، این‌ها زود به این گروه‌ها جذب می‌شوند و مفکوره‌های افراطی خود را به صورت آنی پخش می‌کنند."

از سوی دیگر مسئولان در اداره ارشاد حج و اوقاف هرات نگران گسترش افراط‌گرایی دینی در این ولایت هستند.

محمد فقیری یکی از کارمندان ارشد این اداره می‌گوید، افزایش این پدیده بیشتر در مناطقی است که حکومت در آن‌ها حاکمیت ندارد.

آقای فقیری گفت، برخی از ملا امامان مساجد به دلیل عدم آگاهی از مسایل دینی افراط‌گرایی را رشد داده‌اند.

وی گفت:

"یکی از عواملی که امروز بحث افراط‌گرایی را ترویج داده، در بحث مسایل دینی هم برخی می‌آیند حتی به مقدسات اسلامی می‌تازند، زیر نام این‌که من مذهبی هستم و کسی هستم که از امورات دین به مردم می‌گویم، می‌بینیم که افراط‌گرایی می‌کند."

سوسن بهبود زاده یک تن از فعالان مدنی در هرات می‌گوید، عدم تطبیق قانون و نفوذ گسترده گروه‌های تروریستی در بسیاری از مناطق کشور سبب رشد افراط‌گرایی و خشونت شده‌است.

وی افزود:

"آن‌های که خود را عالم دین خطاب می‌کنند، اکثریت‌شان از دین و اصول اساسی دین بی‌‌خبر اند. این افراد آن‌چه که خودشان برداشت کرده‌اند انتقال می‌دهند به افرادیکه پشت سر آن‌ها را گرفته اند، بدون این‌که بدانند که آیا این فرد عالم است یا نه؟"

مسئولان نهاد همکاری برای صلح و همبستگی به این باور اند که به دلیل فقر و بی‌کاری خیلی از جوانان در دام گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی افتاده‌اند.

آنان می‌گویند، قبلاً برنامه‌های مشابه را در همین مورد در دوازده ولایت دیگر افغانستان انجام داده‌اند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG