لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

فرستادن انسان به کرهء مریخ، هدف اساسی "ناسا"


سفر به کرهء سرخ مریخ همواره یک از خواب های انسان بوده است و برای تحقق آن نیز دانشمندان جهان بطور متداوم تلاش های انجام داده اند.

تا اکنون ادارهء تحقیقات فضایی امریکا(ناسا)، ادارهء تحقیقات فضایی اروپا(ایی. اس. ای)، ادارهء تحقیقات فضایی اتحادشوروی سابق و هند توانسته اند بطور موفقانه سفینه های فضایی بدون سرنشین را به کرهء مریخ ارسال کنند.

اما تا هنوز هیچ ادارهء تحقیقات فضایی یا کشور جهان نتوانسته اند، انسان را به کرهء مریخ بفرستند.

دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا به تاریخ 21 مارچ سال 2017 میلادی قانونی را توشیح کرد که در آن فرستادن انسان به عمق فضا به شمول کرهء مریخ هدف اساسی ادارهء تحقیقات فضایی امریکا(ناسا) در یکدههء آینده خواهد بود.

در این قانون که به اتفاق آرا توسط مجلس نماینده گان و مجلس سنای امریکا تصویب شده است، ادارهء ناسا به هدف اعزام یک ماموریت انسانی به کرهء مریخ کار خواهد کرد و این ماموریت در سال 2030 میلادی صورت خواهد گرفت.

در قانون جدید همچنان روی اهمیت ارسال کپسول فضایی آریون(space capsule Orion) به عمق فضا نیز تاکید شده است. کپسول فضایی آریون که در مرحلهء توسعه و انکشاف قرار دارد، توسط راکت های فضایی نوع اس. ال. اس(SLS) به فضا انتقال داده خواهد شد.

ادارهء تحقیقات فضایی امریکا(ناسا) می گوید، راکت های اس. ال. اس قوی ترین راکت های اند که تا هنوز در جهان ساخته شده است.

دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا در مراسم امضای این قانون که رقیب سابق اش تدکروز(Ted Cruz) از حزب جمهوریخوا نیز حضور داشت، گفته است:
"این قانون تعهد ملی ما را به ماموریت اصلی ناسا نشان می دهد."

وی از طریق شبکهء اجتماعی تویتر، توشیح این قانون را یک افتخار برای خودش دانسته است.

به نوشتهء روزنامهء یو. اس. ای. تودی(USA Today) این قانون اجازهء مصرف بیش از 19 میلیارد دالر را در بودجهء سال مالی امریکا که از اول اکتوبر آغاز می شود، برای ادارهء تحقیقات فضایی امریکا(ناسا) اجازه می دهد.

بارک اوباما رییس جمهور سابق امریکا نیز از مشارکت ادارهء تحقیقات فضایی امریکا(ناسا) با حکومت استقبال کرده، در ماه اکتوبر سال گذشته میلادی، درست یکماه قبل از آنکه موعد ریاست جمهوری اش به پایان برسد، گفته بود:

"ایالات متحدهء هدفی را تعیین کرده است که برای فصل آیندهء تاریخ امریکا در فضا یک امر حیاتیست، این هدف ایستادن انسان روی کره مریخ در سال 2030 میلادی و بازگشت مصوون وی به زمین است."

آژانس خبری فرانس پرس از قول کارشناسان نوشته است که گفته اند، اعزام انسان به کرهء سرخ مریخ که بطور اوسط حدود 225 ملیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، به تکنولوژی عالی و خیلی پیشرفته و منابع هنگفت پولی نیاز دارد.

*******

یک محصل سویدنی زمانیکه فوسیل میکروب های یک حجره ای متعلق به یک ملیارد و شش صد ملیون سال قبل از امروز را مطالعه می کرد به کشف حیرت انگیزی موفق شد.

تریسا سالستد(Therese Sallstedt) فوسیل های میکروب های یک حجره ای مطالعه می کرد در منطقهء چیتراکوت(Chitrakoot) در مرکز هند کشف شده اند.

تریسا سالستد هنگام مطالعهء فوسیل های این موجودات یک حجره ای در لابراتوارش در شهر ستوکلهم متوجه شد که حجرات آن در مقایسه با آن عصر خیلی مغلق تر و رشد یافته تر اند. وی بعد هم در بین فوسیل های میکروب های یک حجره ای، ساختار های کثیرالحجره ای الجی های سرخ(red algae) را یافت.

نشریهء اندپندنت از قول تریسا سالستد می نویسد که گفته است:

"من خیلی هیجانی شده بودم و قبل از آنکه نزد استاد رهنمایم بروم، سه بار ساختمان را دور زدم."

قبل از این کهن ترین فوسیل الجی های سرخ و یا هر نوع ساختار مغلق حیات که در جهان کشف شده به یک ملیارد و 200 هزار سال قبل از امروز متعلق بوده است.

تریسا سالستد(Therese Sallstedt) که اکنون دکتورایش را گرفته است می گوید:
"قبلاً دانشمندان این دوران تاریخ کره زمین را به حیث ملیارد سالهای خسته کن می شناختند که حیات بیشتر شکل میکروب ها را داشت."
به گفتهء تریسا سالستد این کشف نشان می دهد، یک ملیارد و شش صد ملیون سال قبل از امروز بر علاوهء میکروب های یک حجره ای، اشکال مغلق حیات وجود داشته اند، ولی رشد برق آسای آن به شکل حیوانات، صرف شش صد ملیون سال قبل از امروز صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG