لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

میاخیل: پاکستان و "UNHCR" با روند عودت افغان‌ها برخورد سیاسی می‌کنند


با آغاز روند عودت افغان‌ها از پاکستان، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که از سوی پاکستان و ( یو ان ایچ سی آر) با موضوع برگشت افغان‌ها از پاکستان یک نوع برخورد سیاسی می‌شود.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی از کاهش کمک‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین با برگشت کننده‌های افغان ابراز نگرانی کرده و گفت که ممکن این اقدام روی زندگی مهاجرین تاثیر سوء بگذارد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وی افزود:

"خواست ما از یو ان ایچ سی آر این است که مانند گذشته که چهار صد دالر بود با هر مهاجر کمک نماید ببینید یو ان ایچ سی آر با مسئله مهاجرت یک نوع برخورد سیاسی می‌کند ممکن پاکستان اکنون نخواهد که افغان‌ها وسیعاً به کشور‌شان برگشت کنند به همین دلیل یو ان ایچ سی آر و پاکستان مشترکاً تصمیم گرفته اند که کمک‌ها کاهش یابد تا روند بازگشت افغان‌ها بطی گردد."

آقای میاخیل ابراز امیدواری کرد که کاهش کمک‌ها روی علاقمندی مهاجرین برای برگشت به کشور‌ شان تاثیر نگذارد چون به گفته وی حکومت می‌خواهد تا افغان‌ها به کشور شان برگردند.

وی می‌گوید که استراتژی حکومت افغانستان این است که با وجود مشکلات مهاجرین افغان برگردند چون به گفته رئیس جمهور غنی افغانستان بدون عودت مهاجرین تکمیل نیست.

این در حالیست که پس از چهار ماه تأخیر روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان روز دوشنبه آغاز می‌شود و حکومت افغانستان می‌گوید که ممکن سال جاری حدود چهارصد هزار افغان به کشور‌ شان عودت نمایند.

حکومت افغانستان می‌گوید به هدف حل مشکلات عودت کنندگان در وزارت مالیه صندوق وجهی گذاشته شده که هند، عربستان سعودی و برخی کشور‌های دیگر تعهد میلیون‌ها دالر کمک را با آن کرده‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، سال گذشته هفت صد هزار مهاجر از پاکستان عودت کردند که پنجاه درصد‌ شان راجستر شده بودند و برای هر یک از برگشت کننده ۴۰۰ دالر از سوی یو ان ایچ سی آر کمک شده‌است.

با آنکه مقامات افغان از کاهش دوصد دالر کمک این اداره با عودت کنندگان نگران است اما کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می‌گوید که تصمیم کاهش کمک دوصد دالری برای مهاجرین برگشت کننده افغان بنابر مشکلات بودجوی صورت گرفته است.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره گفت:

نادر فرهاد سخنگوی دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در کابل
نادر فرهاد سخنگوی دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در کابل

" بیشتر به دلیل عدم دسترسی به امکانات بودجوی و در کنار آن پایدار بودن میزان کمک باید کمک‌ها کاهش می‌یافت و در کنار آن روند بازگشت داوطلبانه به اساس عزم و اراده افغان‌ها صورت می‌گرفت."

به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، هم اکنون دو میلیون افغان در پاکستان مهاجر اند که برای عودت‌شان به کشور نیاز به همکاری است.

مسئولین این وزارت می‌گویند که در کنار کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین و آی،او، ایم، یا سازمان جهانی مهاجرت، حکومت افغانستان نیز به کمک‌های بشری برای فراهم کردن زمینه‌های کار و سرپناه به مهاجرین متعهد است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG