لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

غنی: اندونیزیا، افغانستان را در تأمین صلح و ثبات سیاسی کمک می‌کند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید، اندونیزیا از جمله کشورهای خواهد بود تا به‌طور فعال در بخش ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان همکاری نماید.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، قرار است افغانستان از تجربه‌های سیاسی اندونیزیا استفاده نموده و همکاری این‌کشور را در بخش ایجاد صلح و ثبات در افغانستان بخواهد.

آقای غنی که عصر دیروز یکشنبه در کابل در یک کنفرانس خبری در مورد نتایج سفر اخیرش به آسترالیا، اندونیزیا و سنگاپور به خبرنگاران معلومات می‌داد گفت:

"در اقتصاد دنیای امروز سه بخش اهمیت خاص دارند. اول اینکه با کی تجارت می‌کنیم، دوم اینکه از کی سرمایه‌گذاری می‌خواهیم و سوم اینکه نظم را از کی بی‌آموزیم و همین سه دلیل بود که به این سه کشور رفتیم."

رئیس جمهور غنی از اندونیزیا بزرگترین کشور اسلامی نام برد که باوجود تفاوت‌های موجود اجتماعی و سیاسی توانسته است یکی از کشورهای با ثبات سیاسی و قدرت مهم اقتصادی آسیا باشد.

آقای غنی گفت، قرار است حکومت افغانستان برای ایجاد ثبات سیاسی در این کشور خواهان همکاری اندونیزیا در بخش استفاده از تجربه‌هایش در افغانستان گردد.

وی افزود:

"اندونیزیا کشوری است که از دکتاتوری به دموکراسی رفته و کشوری است که تمام تضادهای داخلی‌اش را از راه سیاسی حل کرده‌است و این درس بزرگ است و به همین سبب افراد برجستۀ اندونیزیا هم با شورای عالی صلح و هم دولت افغانستان کار خواهند کرد تا هم در سطح داخل کشور و هم از نگاه جهان اسلام بتوانند ممد پروسه صلح افغانستان واقع شوند."

رئیس جمهور غنی در مورد دیدارش از آسترالیا گفت، این‌کشور در کنار همکاری‌های امنیتی به‌شمول خنثی‌سازی ماین‌ها و امور زراعتی، قرار است افغانستان را در بخش مدیریت آب که از مشکلات عمدۀ این کشور است، کمک کند.

رئیس جمهور غنی گفت:

"اول مدیریت آب است. آسترالیا یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت آب را دارد. یک دریای آن‌ها که مری ریور نام دارد یک‌ونیم چند ساحۀ افغانستان را آب می‌دهد و هر بخش این دریا بر اساس یک مودل است که بر اساس آن مدیریت می‌شود. ما پنج حوزه مختلف داریم، آن‌ها در این بخش با ما کمک خواهند کرد تا بند های که احداث می‌کنیم چگونه با هم رابطه داشته باشند."

آقای غنی تجربه‌های سنگاپور در بخش پاسخگویی را نیز برای آینده افغانستان با اهمیت خوانده گفت، مهمترین بخشی که سنگاپور با افغانستان در آن همکاری خواهد داشت بخش پاسخگویی و مدیریت سالم است و قرار است شماری از مقامات افغان به هدف کسب تجربه‌های مقامات سنگاپور سفری به این‌کشور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG