لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

نذیر احمدزی: در مورد همکاری نظامی روسیه با طالبان، اسناد داریم


در حالی‎که مقام‎های افغان از جمله هیئت اداری ولسی جرگه و برخی از جنرالان امریکایی در مورد همکاری نظامی روسیه با طالبان ابراز نظر کرده‎اند اما روسیه می‎گوید که هیچ کمکی با طالبان نکرده‎اند و در این مورد اسناد و شواهد موجود نیست.

با این حال هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که در مورد همکاری نظامی روسیه با طالبان اسناد و شواهد در اختیار دارند.

نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت که در صورت ضرورت اسناد اش را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

احمدزی: در صورت ضرورت آن را افشا می‎کنم.
احمدزی: در صورت ضرورت آن را افشا می‎کنم.

وی افزود:

"هر وقتیکه بحث ثبوت شود، شواهد همرای ما است و در صورت ضرورت آن را افشا می‎کنم، هیچ وقت یک وکیل بدون اسناد سخن نمی‎زند و نه دشمنی شخصی با روسیه داریم، روسیه همسایه ماست و همیشه خواستار همکاری دوستانه‌اش بودیم، اسناد همرای ما و حکومت است."

هرچند آقای احمدزی از شریک کردن این اسناد با ما خودداری کرد اما با تأکید گفت که سفیر روسیه در افغانستان با افغان‎ها دیدار می‎کند و اظهارات در جهت حمایت از طالبان و در ضدیت با منافع دولت افغانستان ابراز می‎کند.

روز گذشته، سفارت روسیه در کابل با نشر یک اعلامیه‌یی گفته‎است که شماری از مقام‎های بلند رتبه دولتی بدون اسناد روسیه را متهم می‎کنند که با طالبان مسلح ارتباط و همکاری دارد.

در اعلامیه آمده‎است که شماری از رسانه‎های افغان اتهامات بی‌اساس بر روسیه وارد می‎کنند.

این در حالیست که چندی پیش سفیر روسیه در افغانستان تماس‎های شان با طالبان را پذیرفته و گفته بود که هدف از این تماس‎هایشان مصونیت کارمندان روسی و تشویق طالبان مسلح به پروسه صلح بوده‎است.

شماری از نماینده‌گان مردم پکتیا نیز گفته‎اند که در وزیرستان شمالی و جنوبی جنرالان روسی با طالبان دیدار داشته‎است.

تاج محمد منگل عضو شورای ولایتی پکتیا چند روز پیش به رادیو آزادی گفته بود که اسناد در این مورد دارند.

در اعلامیه سفارت روسیه در افغانستان اظهارات والی پیشین کندز بی‌اساس خوانده شده که گفته بود روسیه به طالبان سلاح کمک کرده و در کنار آن موترهای جنگی‌شان را نیز ترمیم کرده‎است.

عمر صافی والی پیشین کندز هنوز هم بر سخنان‌اش تأکید دارد و می‎گوید که شواهد نشان می‎دهند که روسیه با طالبان در ولایات شمالی کمک نظامی کرده‎است.

صافی: سلاح دراگ نوف یا سنایپر ساخت روسیه‎است و در افغانستان نایاب است اما در اختیار طالبان قرار دارد.
صافی: سلاح دراگ نوف یا سنایپر ساخت روسیه‎است و در افغانستان نایاب است اما در اختیار طالبان قرار دارد.

وی افزود:

"سلاح دراگنوف یا سنایپر ساخت روسیه‎است و در افغانستان نایاب است اما در اختیار طالبان قرار دارد و مهمات هم که در اختیار دارند، این هم یک سؤال است."

لطیف نظری کارشناس امور بین‌المللی می‎گوید که هرچند در مورد همکاری روسیه با طالبان ممکن اسناد موجود نباشد اما اظهارات مقام‎های امریکایی این شک‎ها را به یقین مبدل کرده‎است.

به‌گفته وی، حکومت باید در سیاست‎های منطقه بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG