لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

ولسی جرگه افغانستان مقامات وزارت معارف را فرا می‎خواند


موجودیت فساد اداری در وزارت معارف، مشکلات در مقرری‎ها، عدم توزیع به موقع کتب درسی در مکاتب و مدیریت ضعیف از جمله مشکلاتی‎اند که ولسی جرگه افغانستان به آن اشاره می‎کند.

ولسی جرگه افغانستان از مشکلات موجود در وزارت معارف ابراز نگرانی کرده و بخاطر راه حل، مقامات آن وزارت را فرا می‎خواند.

همایون همایون معاون اول این جرگه که ریاست جلسه روز دوشنبه ولسی جرگه را بر عهده داشت کمیسیون امور دینی و فرهنگی آن جلسه را توظیف کرد تا مشکلات در معارف را با مقامات آن وزارت به‌گونه جدی مطرح نماید.

همایون: در بخش معارف مشکلات زیادی وجود دارد.
همایون: در بخش معارف مشکلات زیادی وجود دارد.

وی افزود:

"در بخش معارف مشکلات زیادی وجود دارد چنانچه اکثر وکلا آن‎را مطرح کردند کمیسیون امور دینی و فرهنگی مؤظف است تا وزیر و معینان وزارت معارف را دعوت نمایند و در رابطه به مشکلات با آنان جدی بحث کنند."

این در حالیست که دو روز قبل اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف در مزارشریف به خبرنگاران گفته‎است که با گذشت دو سال وی نتوانسته در آن وزارت اصلاحات لازم را بمیان آورد و در مبارزه با فساد موفق گردد.

شماری از وکلا همچنان گفتند، با آن‌که بیشترین بودجه به وزارت معارف اختصاص داده شده‎است اما هنوز هم مقامات آن وزارت نتوانسته‎اند مشکلات در بخش معارف را کم ساخته و در زمان معین آن برای متعلمین کتاب توزیع کنند.

به‌گفته برخی از نماینده‎های مردم، هنوز هم در شماری از ولایات مکاتب تعمیر نداشته و متعلمین در زیر خیمه‎ها درس می‎خوانند.

آنان می‎گویند، وزارت معارف بودجه انکشافی‌اش را به وقت معین مصرف نکرده و کتب که باید برای مکاتب در ولایات دور دست فرستاده می‎شد هنوز هم در گدام‎های اردوی ملی باقی مانده‎است.

اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‎گوید که تمام کتب درسی در ولایات دور دست کشور انتقال داده شده‎است.

از سوی هم غلام سرور فایز یکتن از اعضای ولسی جرگه گفت، خانواده‎های متعلیمن کتاب‎های درسی آنان را از بازار آزاد خریده‎اند.

فایز افزود:

"کتاب‎های مکاتب همه‌ساله دو ماه بعد از آغاز سال تعلیمی در دسترس شاگردان قرار می‎گیرد بعد از این‎که خانواده‎ها کاپی مضامین را از بازار آزاد به قیمت بالا خریداری می‎کنند."

مقامات افغان می‎گویند، هم‌اکنون ۹،۲ میلیون متعلم به مکاتب می‌روند که ۴۰ درصد آن را دختران تشکیل می‎دهد.

صفورا ایلخانی یک‌تن دیگر از اعضای ولسی جرگه می‎گوید، با آن‌که کتب درسی به‌گونه آزاد در بازارها به فروش می‎رسد اما وزارت معارف نتوانسته تا کنون از فروش آن جلوگیری نماید.

وی همچنان گفت، در وزارت معارف پروسه «سی. بی. آر» نیز به کندی پیش می‎رود.

با این همه وزیر معارف از کاستی‎ها و موجودیت فساد در بخش‎های مختلف این وزارت خبر داده می‎گوید، این وزارت بسیار زود با آوردن اصلاحات مشکلات موجود را حل می‎نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG