لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

ترمپ در صد روز نخست کاری‌اش برای افغانستان چقدر اهمیت داده‎است؟


صد روز ریاست جمهوری دونالد ترمپ به زودی پوره خواهد شد.

این صد روز در ایالات متحدۀ امریکا خیلی اهمیت دارد و در رسانه‌ها بازتاب وسیع یافته‌است.

دونالد ترمپ در مصاحبه با آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‌است، در این صد روز وی بیش از هر رئیس جمهور دیگر امریکا، تلاش کرده‌است.

  • و اما در این صد روز دونالد ترمپ برای افغانستان چی کرده‎است؟

ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش از افغانستان یاد نکرده بود و خیلی‌ها به این باور بودند که با انتخاب وی مسئله افغانستان هم فراموش خواهد شد.

زمانی‌که به تاریخ هشتم نوامبر سال گذشته میلادی دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور امریکا انتخاب شد، با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تیلیفونی صحبت کرد، اما در اظهاراتش به مسئله افغانستان زیاد توجه نکرد.

ترمپ در گفت و گوی تیلیفونی با غنی به مسئله افغانستان زیاد توجه نکرد.
ترمپ در گفت و گوی تیلیفونی با غنی به مسئله افغانستان زیاد توجه نکرد.

وی به تاریخ بیستم جنوری سال جاری میلادی به‌حیث رئیس جمهور امریکا حلف وفاداری یاد کرد و سه هفته بعد از آن باز هم با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تیلیفونی صحبت کرد.

بعد از این صحبت، ارگ ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفت، روی همکاری ایالات متحده امریکا با افغانستان در امر مبارزه با تروریزم و مسائل رشد اقتصادی این کشور صحبت شده‌است.

ترمپ با رؤسای جمهور تعدادی کشورهای دیگر جهان هم صحبت کرده بود و چنین تصور می‌شد که به مسئله افغانستان توجه نخواهد کرد، ولی حدود دو هفته قبل گفت، فرستاده‌اش را برای مطالعه وضعیت به افغانستان اعزام می‌کند.

وی گفت:

"من جنرال مک‌مستر را به افغانستان می‎فرستم تا در آن‌جا این مسئله را ارزیابی کند که ما در کنار شریکان افغان و متحدان ناتو چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم."

این تعهد دونالد ترمپ با سفر اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا یک هفته قبل عملی شد.

مک‌مستر بعد از بازدید از کابل به اسلام‌آباد و دهلی جدید هم مسافرت کرد.

در مورد سفر مک‌مستر جزئیات اندک نشر شده‌است، ولی بعد از وی جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از کابل بازدید کرد.

متیس روز دوشنبه با ابراز این‌که یک هیئت کارشناسان به کابل آمده اند تا وضعیت را مطالعه نموده و راه‌های حل را جستجو کنند، گفت:

"در حال حاضر ما با تعداد زیادی از کشورها مصروف بررسی آزمون‌ها در افغانستان هستیم، صرف یک کشور همه این بار را حمل نخواهد کرد."

این اظهارات جیمز متیس مفهوم آن را دارد که واشنگتن به مسئله افغانستان خیلی اهمیت می‌دهد.

دونالد ترمپ در زمینه جنگ با تروریستان مشکوک تا اکنون به‌طور عمومی سرکوب داعش را تعهد کرده بود و به سلسله آن به تاریخ سیزدهم اپریل پناهگاه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار با بزرگترین بمب موسوم به "مادر بمب‌ها" هدف قرار داده شد.

نصرالله ستانکزی
نصرالله ستانکزی

نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی با اظهار این‌که استفاده از این بمب هشدار دونالد ترمپ به کشورهای منطقه بوده‌است، می‎گوید:

"در علوم سیاسی می‌گویند، در سیاست زیاد حرف زده نمی‌شود، بلکه فهمانده می‌شود. فکر می‌کنم مسئله فهماندن را هم از لحاظ استراتژیک از یاد نبریم."

قرار است به تاریخ بیست و پنجم ماه می اجلاس رؤسای کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل تدویر یابد.

چنین به نظر می‌رسد که سیاست رئیس جمهور امریکا در مورد افغانستان قبل از این اجلاس روشن شود.

خلیلزاد: امیدوار هستم که از جنبه‌های ضعیفی جلوگیری شود که در سیاست هشت سال گذشته وجود داشت و روی آن موافقت شود.
خلیلزاد: امیدوار هستم که از جنبه‌های ضعیفی جلوگیری شود که در سیاست هشت سال گذشته وجود داشت و روی آن موافقت شود.

زلمی خلیل‌زاد سفیر سابق ایالات متحده امریکا در کابل و بغداد و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل‌متحد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"فعلاً مسئله افغانستان توسط تیم جدید حکومت امریکا مورد بحث قرار دارد، به عقیده من تا حدود دو هفته دیگر و یا بیشتر از آن تکمیل خواهد شد. من امیدوار هستم که از جنبه‌های ضعیفی جلوگیری شود که در سیاست هشت سال گذشته وجود داشت و روی آن موافقت شود."

خلیل‌زاد می‌افزاید، وی امیدوار است که ادارۀ دونالد ترمپ نه‌تنها در عرصه امنیت، بلکه در عرصه اقتصاد نیز با افغانستان کمک کند.

قوماندانان نیروهای امریکایی در افغانستان گفته‎اند که نیروهای ایالات متحده باید در این کشور از ۸۴۰۰ تن، افزایش یابند.

کابل نیز با این پیشنهاد موافق است و این امید را دارد که واشنگتن نیروهای افغان را با اسلحه مدرن تجهیز نموده، آن‎ها را خوب آموزش دهد.

XS
SM
MD
LG