لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

برخی اعضای ولسی جرگه و احزاب سیاسی: نظام نباید قربانی منافع شخص شود


هر چند اخیراً انتقاد‌ها بر حکومت افغانستان از سوی برخی‌ها بالا گرفته اما برخی اعضای ولسی جرگه و احزاب سیاسی می‌گویند، نباید برای تامین منافع شخصی و حزبی، سلامت نظام را زیان رساند.

ذبیح الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی روز شنبه به رادیو آزادی گفت، افغان‌ها پس از چندین دهه جنگ، دموکراسی را تجربه می‌کنند و از همین رو بی‌ثباتی سیاسی در حکومت به دور از انتظار نیست.

به گفته آقای فطرت، هر کس که با حکومت مخالفت سیاسی دارد، به جای اینکه نظام را تهدید کند باید از راه گفتگو مشکلات خود را حل کند.

وی گفت:

"ما برای از بین بردن نظامی که برای ساختن آن سال‌ها زحمت کشیده شده و خون هزاران انسان قربانی شده، آن را نباید قربانی خواست‌ها و توقعات حزبی، سیاسی و فردی خود بسازیم، اگر ما مشکلی با حکومت داریم، آنرا باید از راه مذاکره و گفتمان سیاسی حل کنیم."

این در حالی است که اخیراً نشریه فارن پالیسی در مطلبی گفته بود که ناامنی جاری و بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان، امنیت جهان را به گونه جدی تهدید می‌کند.

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در مراسم بزرگداشت از سالروز پیروزی مجاهدین گفت، اگر وحدت داخلی کشور متزلزل شود و اظهارات قوم گرایی مطرح شود، در شرایط کنونی افغانستان آسیب خواهد دید.

در بسیاری اوقات برخی مقام‌های پیشین و بر حال حکومت در اظهارات‌شان انتقاد‌های تندی را بر حکومت و نظام وارد می‌کنند که گفته می‌شود این اظهارات زمینه بی‌ثباتی سیاسی را فراهم می‌سازد.

در آخرین مورد، احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده پیشین رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، روز جمعه در سخنرانی‌اش رئیس جمهور را یک شخص دیکتاتور خواند و گفت که حکومت خود در تلاش تضعیف کردن پایه‌های نظام است.

در همین حال، محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه می‌گوید، هر چند منفعت برخی حلقات در بی‌ثباتی سیاسی نهفته است اما باید حکومت به مردم مراجعه کند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی

وی افزود:

"به حکومت هم صدا می‌زنیم که باید در پالیسی خود تغییر بیاورد و به ملت توجه کند، در افغانستان اشخاص قومی و مردمی وجود دارد و باید با آنان مشوره شود، و هر کاری که در مشوره با مردم می‌شود، نتایج درست می‌تواند داشته باشد."

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید، مخالفت‌های سیاسی با حکومت یکی از دست آورد‌های حکومت در بخش دموکراسی و آزادی بیان است اما باید با توجه به شرایط حساس فعلی همه وحدت ملی را تمثیل کنند.

آقای عبدالله که روز شنبه در محفل تجلیل از سالروز پیروزی مجاهدین در ارگ ریاست جمهوری سخنرانی می‌کرد گفت، در باره مسایل کوچک در حکومت وحدت ملی، اختلاف نظر وجود دارد اما در باره تامین منافع ملی، همه نظر واحد دارند و باید هیچ کس در این مورد شک و تردید نداشته باشد.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG