لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

منبع: غنی از رئیس ISI خواهان اقدامات عملی در قبال خواست‌های کابل شد


پس از دیدار نوید مختار رئیس سازمان استخبارات پاکستان با مقامات افغان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از وی خواسته تا در مورد برخی اسناد و شواهدی که قبلاً به مقامات پاکستانی سپرده شده اقدامات صورت گیرد.

یک منبع معتبر حکومتی که نخواست از وی نام گرفته شود روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که آقای غنی با آقای مختار با لهجه جدی صحبت کرده و گفته است که تا زمانی روابط میان دو کشور بهبود نخواهد یافت که اقدامات مهمی که افغانستان خواهان آن است از سوی پاکستان صورت نگیرد.

به گفته این منبع، رئیس جمهور غنی به نوید مختار گفته است که عامل حمله بر مهمانخانه ولایت کندهار که در آن بر علاوه معاون والی کندهار سفیر امارات متحده عربی و چند تن از دپلوماتان امارات کشته شدند در پاکستان است و باید در برابر وی اقدام شود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

آقای غنی به رئیس سازمان استخبارات پاکستان گفته که احمد کندهاری شخص که حمله بالای پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل را طرحریزی کرده در کویته پاکستان به سر می‌برد و همچنان در مراکز نظامی آن‌کشور حمله کننده‌های انتحاری را آموزش می‌دهد باید علیه وی اقدام شود.

همچنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به نوید مختار اسنادی را سپرده که نشان می‌دهد حمله بالای قول اردوی شاهین در بلخ نیز در پشاور طرحریزی شده‌است.

این منبع حکومتی می‌گوید که رئیس جمهور غنی به رئیس سازمان استخبارات پاکستان گفته که فرمان‌های عملیات بهاری طالبان موسوم به منصوری که چند روز قبل آغاز شد نیز از کراچی، کویته، وزیرستان شمالی و پشاور داده می‌شد و باید پاکستان در این مسایل جدی باشد.

این منبع حکومتی گفته که اقدام پاکستان در خصوص فهرست ۸۴ نفری که قبلاً از سوی کابل به اسلام سپرده شده بود نیز از خواست‌های افغانستان است و پاکستان باید در این مورد عمل کند.

در این حال شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان با آنکه سفر مقام‌های پاکستانی به این‌کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما می‌گویند این سفرها نمی‌توانند گره گشای تمامی مشکلات موجود میان افغانستان و پاکستان باشند.

جعفر مهدوی عضو ولسی جرگۀ افغانستان
جعفر مهدوی عضو ولسی جرگۀ افغانستان

جعفر مهدوی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

"ما نباید توقع مردم را از این سفرها و از این اقدامات بسیار بلند ببریم، این گونه سفرها می‌تواند مشکلات جزئی بین دو کشور را به طور موقت مانند یک مسَکنِ رفع بکند اما امید داشتن به این که بتواند تمامی مشکلات را حل بسازد، یک توقع غیر واقع‌بینانه است."

پیش از این رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفته که آغاز عملیات بهاری طالبان از داخل یک کشور دیگر صورت گرفته و این مسئله در دیدار با هیئت پاکستانی مطرح شده‌است.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان روز سه شنبه وارد کابل شد و در دیدار با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مورد مسایل امنیتی بحث کرده‌است.

این در حالیست که در اوایل هفته جاری یک هیئت به رهبری رئیس پارلمان پاکستان به افغانستان آمد و در دیدار با سران حکومت و سایر مقام‌های افغان وعده سپرد که خواست‌های کابل را به اسلام آباد خواهد رساند.

نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان
نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان

سفر رئیس استخبارات پاکستان به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا این روزها سرگرم ساختن پالیسی‌اش در مورد جنگ افغانستان است و احتمال می‌رود سه تا پنج‌هزار سرباز تازه نفس را به افغانستان بفرستد.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند پاکستان در هراس است تا مبادا امریکا پلان عملیات بر ضد تروریستان در خاک آن‌کشور را اتخاذ کند.

ناصر شفیق یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اگر افغانستان به دپلوماسی فعال‌اش همچنان ادامه دهد، پاکستان بیشتر زیر فشار قرار می‌گیرد و از همین رو تلاش می‌کند اعتماد حکومت وحدت ملی را جلب کند تا امریکا باز هم برایش مهلت بدهد.

وی گفت:

"سفرهیئت بلند رتبه پارلمان پاکستان و به دنبال آن سفر نوید مختار رئیس استخبارات آن کشور در یک زمان خیلی محدود نشان دهنده آن است که پاکستان بسیار وارخطاست، آن کشور می‌ترسد تا مبادا پالیسی راه اندازی عملیات بر ضد تروریستان که در خاک آن کشور بر ضد افغانستان فعالیت می‌کنند، در این پالیسی اتخاذ گردد."

سفر هئیت پارلمان پاکستان و پس از آن سفر رئیس ‌آی اس‌ آی اداره استخباراتآن کشور به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا در اولین سفر خود به پاکستان از اسلام آباد خواست تا با همه گروه‌های تروریستی یکسان مبارزه کند و استفاده از برخی آنان به نیابت از خود در افغانستان را متوقف سازد.

همچنان پس از آن جمیز متیس وزیر دفاع امریکا به افغانستان سفر کرد و در مورد اوضاع امنیتی و چگونگی مبارزه با تروریزم با مقام‌های افغان صحبت کرد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG