لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

متیس: امریکا از کمک‌های تسلیحاتی روسیه به طالبان نگرانی دارد


وزیر دفاع امریکا به روسیه هشدار داده و گفته‌است که مانع همکاری آن‌کشور با طالبان مسلح خواهد شد.

جیمز متیس که دیروز "دوشنبه" وارد کابل شد، همچنان گفت که هر گونه کمک نظامی با طالبان، خلاف قوانین بین‌المللی است.

در نشست با متیس، جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان نیز حضور داشت و گفت، روسیه به نحوی خواسته به طالبان مشروعیت بدهد.

مقام‌های ارشد نظامی امریکا می‌گویند، واشنگتن باید جلو کمک‌های تسلیحاتی روسیه به طالبان را بگیرد.

جیمز متیس که دیروز وارد کابل شد، در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت‌های روسیه در افغانستان گفت، نگرانی ایالات متحده در این مورد افزایش یافته است.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

وی افزود:

"ما با روسیه از راه سیاسی و دیپلوماتیک برخورد خواهیم کرد. این کار را در هر جایی‌که می‌توانیم، انجام خواهیم داد. در صورتی‌که روسیه مغایر با قوانین بین‌المللی عمل کند و یا حاکمیت ملی کشور‌های دیگر را در نظر نگیرد، ما مانع آن خواهیم شد. به‌گونه مثال، سرازیر شدن هر نوع سلاح از یک کشور خارجی، تخطی از قانون بین‌المللی به شمار می‌رود."

در نشست خبری دیروز با جیمز متیس، جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز حضور داشت.

او از نقش روسیه در افغانستان جزئیات نداد اما گفت، این را هم رد نمی‌کند که با دخالت مسکو، موضوع کمک تسلیحاتی با طالبان هم مطرح است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

وی افزود:

"ما به جمع‌آوری گزارش‌ها در مورد این کمک ادامه خواهیم داد و البته ما شاهد بودیم که روسیه خواسته به طالبان مشروعیت بدهد. این کار اواخر سال گذشته صورت گرفته که آغازگر همین روند بوده‌است. و البته چیزی که وزیر دفاع هم گفت، ما از هر کسی که برای پیشبرد روند مصالحه با ما کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم، اما مسلح‌سازی، برخورد خصمانه و یا مشروعیت بخشیدن به طرف متخاصم، به کسانی که دایماً حملات را انجام می‌دهند، مانند حمله دو روز پیش در مزارشریف، هیچ‌گونه راه برای پیشبرد مذاکرات صلح‌آمیز نیست."

پیش از این هم یک مقام نظامی امریکا در کابل به خبرنگاران گفته بود که روسیه برای طالبان تفنگ‌های ماشیندار و سایر سلاح‌ها را کمک می‌کند.

به‌گفته وی، طالبان از این اسلحه‌ها در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان کار می‌گیرند.

روسیه همواره اتهام همکاری با طالبان را رد کرده و گفته‌است، تماس‌های مسکو تنها به‌خاطر اطمینان از امنیت روسیه و تشویق گروه تندرو طالبان برای مصالحه با حکومت افغانستان است.

وزیر دفاع امریکا که دیروز به روسیه بخاطر احتمال همکاری‌اش با طالبان هشدار داد، در کابل با رئیس جمهور اشرف غنی و سایر مقام‌های ارشد دیدار کرد.

سفر جیمز متیس در روزی صورت گرفت که چند ساعت پیش از آن وزیر دفاع و لوی درستیز اردوی افغانستان از مقام‌های‌شان کناره‌گیری کردند.

در نشست خبری با وزیر دفاع امریکا، جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفت، به باور وی در حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین، از پلان‌های خیلی پیچیده کار گرفته شده‌است.

به‌گفته نیکلسن، احتمال زیاد وجود دارد که شبکه حقانی مستقر در پاکستان، در این حمله دست داشته باشد.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG